A bevásárlóutcák rugalmasan reagálnak a globális gazdasági visszaesésre
A világ legdrágább bevásárlóutcája ismét a Fifth Avenue New Yorkban
A budapesti Váci utca a 30. helyre lépett vissza a bérleti díj tekintetében a rangsorban
A bérleti díjak emelkedtek, vagy stabilak maradtak a világ 44 országában vizsgált 236 bevásárlóutca 94 százalékában, közölte a Cushman & Wakefield az 23. alkalommal elkészített éves “Világ bevásárlóutcái 2008” kutatás alapján.
A világ bevásárlóutcáinak népszerűségét és bérleti díjait összehasonlító globális barométer alapján idén is a new yorki a Fifth Avenue lett a világ legdrágább bevásárlóutcája, amelyben a kereskedők évente akár 1,850 USD/sq.ft. bérleti díjat fizetnek, amely amerikai dollárban számolva 23 százalékkal magasabb, mint a 2007-es bérleti díjak. A világ legdrágább bevásárlóutcáinak rangsorában New York után, Hong Kong, Párizs, Milánó és Dublin következik. Idén az élvonalba tartozó London visszaesett a 6. helyre, és Tokió is már csak a 7. helyen található a rangsorban.
A budapesti Váci utca a világ legdrágább bevásárlóutcáinak rangsorában a 30. helyre lépett vissza a tavalyi 28. helyről. Budapest legfőbb bevásárlóutcájában idén 1,560 euro/m2 éves bérleti díjat fizetnek a kereskedők, amely euróban számolva 8,3 százalékos emelkedést mutat a 2007. évi bérleti díjakhoz viszonyítva. „A rangsorban történt változás a Váci utca bérleti díjainak optimalizálását mutatja.” mondta Szabó Viktória, Partner a Cushman & Wakefield kiskereskedelmi osztályának budapesti vezetője.
“A globális gazdasági krízis ellenére Budapest belvárosa továbbra is kiemelkedő ütemben fejlődik, és a tradicionális bevásárlóutca, a Váci utca mellett további új bevásárlóutcák alakulnak ki. A luxus márkák az Andrássy úton nyitnak üzletet, míg az egyedülálló Fashion Street fejlesztés a Deák Ferenc tér sarkán található üzlet átadásával teljes egészében megújul. Az elkövetkezendő három évben közel 20 000 m2 magas színvonalú kiskereskedelmi projekt átadása várható.” fűzte hozzá Szabó Viktória.
Gene Spiegelman, a Cushman & Wakefield new york-i vezetője elmondta: „Az év végéhez közeledve a kereskedők kritikus szemmel fogják mérlegelni a jelentős bérleti díjakat és tőke elkötelezettségeket jelentő befektetéseiket, de a hosszú távú céljaik elérése érdekében továbbra is ragaszkodni fognak a prémium bevásárlóutcákhoz.”
“Jelen helyzetben a tényleges bérleti díjak talán nem tűnnek fenntarthatónak, de a stratégiai összefüggéseket tekintve a bevásárlóutcák hosszú távú exkluzív lehetőségeket jelentenek a versenyképes globális kereskedelmi márkáknak, amelyek számára a zászlóshajó üzletelek a márka-kommunikáció hatékony eszközét képviselik. Véleményünk szerint ez a trend tovább folytatódni” – mondta Gene Spielman.
John Strachan, a Cushman & Wakefield kiskereskedelmi üzletágának globális vezetője elmondta: “Számtalan tényező befolyásolja a világ legnagyobb bevásárlóutcáiban található, szűkösen rendelkezésre álló prémium kiskereskedelmi ingatlanok iránti keresletet. A luxus és „high end” kereskedők számára a legelőkelőbb bevásárlóutcákon történő jelenlét alapvetően fontos a márka pozicionálásához, amely néhány esetben teljesen független attól, hogy mennyire nyereséges maga az üzlet. A prémium bevásárlóutcában található zászlóshajó üzletek segítik a márkához tartozó többi termékkategória, mint például a parfüm vagy a kiegészítők értékesítését más kereskedelmi csatornákon keresztül (pl. internet).”
A “high end” nemzetközi kereskedelmi láncok továbbra is terjeszkednek új piacokra, és a gazdaság működésére általában hosszú távú perspektívával tekintenek. A globális terjeszkedési célpontok elsősorban a fejlődő régiók, így Európán belül Törökország és Oroszország, Amerikában Argentína és Brazília, továbbá India és Ázsia.
A világ legdrágább bevásárlóutcájának élvonalában Dublin Grafton utcája két hellyel emelkedett, ahol a kereskedők évente akár 5 621 euró/m2 bérleti díjat fizetnek, mely 5,3 százalékkal magasabb a tavalyi árakhoz viszonyítva.
Globálisan a legnagyobb bérleti díj emelkedés Indiában, Mumbai város Colaba Causeway bevásárlóutcájában történt, ahol idén az éves bérleti díj 1,833 euró/ m2 volt, amely a tavalyi bérleti díjaknál 182 százalékkal magasabb. India jelentőségének emelkedését az is bizonyítja, hogy Ázsia 10 legnagyobb bérleti díj növekedést mutató bevásárlóutcájából 6 helyszín Indiában található.
Európán belül Törökország bevásárlóutcáiban jelentősen megemelkedtek a bérleti díjak. A világ 10 legnagyobb bérleti díj növekedést mutató bevásárlóutcája közül 5 helyszín Isztambulban és Ankarában található. Isztambul európai részén található Valikonagi Caddesi bevásárlóutca bérleti díjai 114 százalékkal emelkedtek az idei évben, míg az ázsiai oldalon található Bagdad Caddesi bevásárlóutca bérleti díjai 96 százalékkal növekedtek. Törökország legdrágább bevásárlóutcája az európai oldalon található Abdi Ipekci volt, amely a teljes rangsorban a 24. helyre emelkedett a korábbi 32. helyről.
Gulsin Hakman, a Cushman & Wakefield kiskereskedelmi üzletágának törökországi vezetője elmondta: “Idén Törökországban a magas vásárlói potenciállal rendelkező városokban gyorsabb fellendülést tapasztaltunk, mint ezelőtt bármikor. Mind a hazai, mind a tengerentúli kiskereskedők arra törekednek, hogy növeljék a piaci részesedésüket, és megszilárdítsák piaci pozíciójukat. Sokan közülük ezért nyitottak újabb üzleteket az ország jelentősebb bevásárlóutcáin, valamint az egyre sokasodó bevásárlóközpontokban (amelyek közül jó néhány a kisebb antáliai városokban található). Ez a folyamat emelkedő bérleti díjakat, növekvő disztribúciós költségeket, és magasabb fizetéseket eredményezett, amely megkérdőjelezi számos kereskedő további terjeszkedési terveit.”
Anthea To, a Cushman & Wakefield kiskereskedelmi elemzője hozzátette: “A jövő évre előretekintve a vásárlói költések csökkenése várható több piacon, így a globális hitelpiaci válság hatással lesz a bevásárlóutcákra is. Az amerikai és európai piacok, többek között az Egyesült Királyság, Spanyolország, Olaszország és Írország recesszióval néznek szembe, de néhány közép-európai ország meglehetősen jól fog teljesíteni. A nemzetközi kiskereskedelmi láncok hosszútávon elsősorban a feltörekvő országok piacaiból fognak profitálni, viszont rövid távon óvatosak lesznek és érzékenyen reagálhatnak majd a bérleti díjak változására is.”