A legtöbb cég Moszkvába terjeszkedne Európában

Bár a Cushman & Wakefield legfrissebb kutatása szerint London, Párizs és Frankfurt a legkeresettebb üzleti célpont Európában, a legtöbb vállalat mégis az oroszországi Moszkvába terjeszkedne. A megkérdezettek közül 47 vállalat terjeszkedne az Orosz fővárosba, mely nagy ugrást jelent az előző évhez képest, amikor ez a szám csupán 35 volt.

• London megtartotta első helyét a legjobb európai üzleti helyszín kategóriában
• Párizs és Frankfurt megtartotta összetett második és harmadik helyét Európában
• Németország városai dominálnak a legjobb üzleti célpont szempontból, míg Bécs a  rangsor legnagyobb nyertese

Az eredmények szerint az év legnagyobb nyertese az ausztriai Bécs, mely hat helyet lépett előre a 22. helyre az üzleti szempontból legjobb Európai városok tekintetében. A teljes összesített rangsorban London továbbra is az első helyen áll, mint 1990 óta minden évben. Párizs és Frankfurt ismét második és harmadik helyen állnak. Brüsszel a negyedik helyre csúszott vissza, de még így is javított az előző évhez képest és Barcelona előtt végzett.   
A 21 éve ismétlődő Európai Városok Monitor kutatás 500 interjúin alapszik, melyek Európa legnagyobb cégeinek expanzióért felelős felsővezetőivel készültek. A  tanulmány ezen vélemények alapján rangsorolja Európa városait a ‘legjobb üzleti célpont’ és ‘expanzió szempontjából a legmegfelelőbb város’ kategóriákban. Az átfogó rangsorolás mellett a tanulmány 36 várost rangsorol életminőség, telekommunikáció, más piacok elérése, munkaminőség, iroda bérleti díjak és szállítmányozási útvonalak szempontjából.

Terjeszkedés tekintetében az európai városok rangsorában az első helyen Moszkva áll. Varsót, a tavalyi 36- hoz képest idén csupán 30 cég említette, mint lehetséges terjeszkedési célpontot.

Tim Millard a Cushman & Wakefield Oroszországi irodájának ügyvezető igazgatója elmondta: “Jelenleg sok nagy nemzetközi cég látja terjeszkedési célpontjául Moszkvát. A jelentősen növekvő GDP és vásárlóerő meghatározzák a cégek jövőbeni fejlődését, valamint a gáz és olajüzletág továbbra is vonzó. Ez a várható kereslet még nem érezhető a piacon, ezért marad egy pár lehetőség a bérlők számára, hogy kedvező áron tárgyalják le a jelenlegi és a jövőbeni szerződéseiket.”

London 6 különböző kritérium alapján is első a 12 szempontból álló ranglistán, melybe bele tartozik a környező piacok könnyű elérése, a képzett munkaerő valamint a hazai és nemzetközi útvonalak. Ezzel ellentétben a munkaerő költségeinek, az irodaterületek ár-érték arányának és a szennyezettség mértékének szempontjából nem teljesít jól.

James Young, a Cushman & Wakefield londoni ‘City’ irodájának vezetője hozzáfűzte: “A pénzügyi krízis ellenére, mely az elmúlt években volt érezhető, London megtartotta első helyét abban a tekintetben, hogy még mindig ide vágyik minden vállalkozás. A város rendkívüli kulturális, földrajzi és nyelvi adottságokkal rendelkezik, de ugyanakkor nagyon kell ügyelni, hogy a kormány ne akadályozza a cégeket sem az adóztatással, sem a túlzott szabályozással.”

Németország különösen jól teljesített ebben az évben. Düsseldorf öt helyet lépett előre és ezzel bekerült az első tíz közé. Ennek eredményeképpen az első tíz helyezett között négy Német város is van.
 
Martin Brühl a németországi Cushman & Wakefield Ügyvezetője hozzáfűzte: “A tíz legkedveltebb Európai lokáció majdnem fele Németországban található. Ez mutatja az elismerést Németország fejlődő gazdasága, alkalmazkodási képessége és a krízis időszakában alkalmazott stratégiája felé.”

A négy legfontosabb tényező, mely a cégek terjeszkedésének irányát befolyásolja: a környező piacok könnyű elérése, a vevők és ügyfelek, a képzett munkaerő, a telekommunikáció minősége és az összeköttetés más városokkal az országon belül.

Az Európai Városok Monitor Kutatás 2010-es tanulmányának legkedvezőbb üzleti feltételeket biztosító városok összehasonlításában Budapest a 26. helyről a 30. helyre csúszott vissza az elmúlt évhez képest. A cégek európai expanziós tervei tekintetében, míg 2009–ben a megkérdezett cégek közül 23 válaszolta, hogy Budapestre terjeszkedne, ebben az évben a megkérdezettek közül csak 22 vállalat távlati expanziós tervei között szerepel a Magyar főváros.

Charles Taylor, a Cushman & Wakefield budapesti irodájának ügyvezető igazgatója elmondta: “Az egész világot befolyásoló pénzügyi válság ellenére Budapest még mindig vonzó a külföldi bérlők részére, akik regionális központjaikat idetelepítették az elmúlt pár évben. A gazdaság várható fellendülése és a kormány adócsökkentési intézkedései hatására a jövőben további multinacionális cégek érdeklődésére számítunk Magyarországon.”

A megkérdezettek elmondták, hogy leginkább a fejlődő piacokban rejlő lehetőségek határozzák meg a fejlődést az elkövetkező öt évben. A második legmeghatározóbb a demográfiai és munkaerő változás.

Elaine Rossall, a Cushman & Wakefield vezető elemzője elmondta: “Ahogy a cégek folyamatosan megszilárdulnak és átstrukturálják a működésüket, rájönnek a lokáció fontosságára. A megfelelő helyszín kiemelkedően jó hatással lehet az üzlet azonnali sikerességére és a célok elérésére. Ebből kifolyólag a cégek továbbra is kedvelik azon városokat, melyek könnyű elérést biztosítanak más piacokhoz is, fejlett szállítmányozási infrastruktúrával és képzett munkaerővel rendelkeznek. A fenti szempontok tekintetében London, Párizs és Frankfurt továbbra is a legjobb három város.”

 
A teljes tanulmány letölthető:  www.europeancitiesmonitor.eu.