Urbitális Majális: Az újjászülető városi közösség

Véget ért az idei Urbitális Majális rendezvénysorozat, melyet 2008-ban rendezett meg először a Studio Metropolitana. A fesztivál az évek alatt a legnagyobb és leghosszabb fővárosi majálissá és egy olyan öngerjesztő civil mozgalommá nőtte ki magát, melyben a város egy igazán új, divatos arcát mutatja meg, s melyre mindezidáig több mint 85ezren voltak kíváncsiak!

Nem egyszerű rávenni az embereket, hogy vegyenek részt a város életének alakításában, nemcsak passzív szemlélőként, hanem proaktív szereplőként. Különösen a középosztályhoz tartozók, a fiatal értelmiség marad ki a város életének formálásából, akár mint tervezők, akár mint alkotók.

Mindezen túl a városlakók nem kötődnek a városukhoz érzelmileg, mert jobbára a problémákkal, a gondokkal, a hibákkal szembesülve, kimaradva a kormányzásból nem részesei egy „szeretetmarketing” rendszernek. A Budapesti Urbitális Majálissal éppen ezen a hiányosságon kísérel meg évről évre segíteni. Ez a társadalmi interakció, ez a közösségépítő eszköz platformot teremt a város civil szereplői számára ahhoz, hogy megmutathassák törekvéseiket, eredményeiket, amiket az önszerveződéseik keretében elértek. Az Urbitális Majális ehhez nyújt platformot.

A nagyvárosi fesztivál másik fontos célja Budapest hazai és nemzetközi szintű megismertetésének, megbecsülésének, fejlődésének elősegítése különböző művészeti és kulturális eseményekkel, valamint urbanisztikai előadásokkal, kiállításokkal. Fontos szempont az is, hogy a rendezvénysorozat lehetőséget teremt kisebb szervezeteknek, esetleg magánszemélyeknek is a nagyobb közönség előtti bemutatkozásra. Az Urbitális Majális programjain a városlakók a kulisszák mögé láthatnak, és valóban aktív részei lehetnek Budapest vérkeringésének, és a programok köré épülő közösségeknek.

Az Urbitális Majális 2011 szervezői – a Stúdió Metropolitana, a Reevolutio Kft, az Urbanissimus Klub,- idén is egy központi vezértéma köré fűzték fel a programokat; a választott idei tematika pedig mi más is lehetett volna, mint az EU soros elnökség, amely kiváló lehetőséget teremt hazánk, s azon belül is elsősorban Budapest egyediségének, ezerarcúságának, európaiságának bemutatására.


Az idei Urbitális Majális így hozzájárult ahhoz, hogy az EU-elnökség ne csak egy jól sikerült diplomáciai akció, egy egyszeri „városimázs” program legyen, hanem lehetőséget teremtsen Budapest európai metropolisz-térségként történő megjelenésére. A fesztivál első évében a budapesti civilség volt a téma, melyet csaknem 60 szervezet mutatott be. 2009-ben a Duna került a mintegy 80 program középpontjába, míg tavaly Budapest szeretete 70 szervezetet mozgatott meg, melyek több mint 100 eseményen mutatták be, miért és hogyan szeretik fővárosunkat.


A másfél hónapos rendezvénysorozat 2011-ben is a legkülönbözőbb, nagyvárosi létbe illeszkedő közösségi programokat kínálta, szinte mindent, amit a város „elbír”; a kulturális happeningektől kezdve, a szakmai fórumokon, és sporteseményeken át egészen a flashmobokig. 60 helyszínen több mint 100 programból válogathatott a közönség. A programok összesen 20 budapesti kerületben zajlottak, így az egész budapesti lakosságot sikerült idén is megszólítani és mozgósítani.

A programgazdák visszajelzése alapján, a jövőben is örömmel csatlakoznak majd az Urbitális Majálishoz, hiszen a fesztivál egy olyan nívós programgyűjteménnyé vált, ahová érdemes tartozni, mindemellett pedig az intenzív és jól felépített promóciós munkának köszönhetően jelentős publicitást, ismertséget és elismertséget is hoz az egyes programpontoknak.

A szervezők az idei sikeres lebonyolítás után, 2012-ben mindenképpen szeretnék folytatni rendezvénysorozatot a megkezdett koncepció alapján, de olyan új elemekkel tarkítva, mint a budapesti tematikus utcák bemutatkozása, vagy a kapcsolódó városfejlesztési, ingatlanfejlesztési témákat érintő szakmai fórumok életre hívása.

Az Urbitális Majális 2012 fókuszába kerülő tematikus utcák téma választás célja, növelni a rendezvény presztízsét, programkínálatát és látogatószámát, amely egyben kedvező hatással járhat Budapest kereskedelemfejlesztési céljainak megvalósítására, illetve a Főváros hazai és külföldi idegenforgalmi desztinációs törekvéseire. Elősegítve a program által azt a törekvést, hogy a tematikus utcák a jövőben olyan fejlesztési területté válhassanak, melyek alkalmasak a lokális és az országos gazdaság- és turizmusfejlesztés hatékony motorjaként működni.