Hatalmas fejlesztések az új utak mentén
A befektetői igények miatt a raktárfejlesztői kedv továbbra is töretlen, s több fontos fejlesztés várható az elkövetkező időkben, többek között a Ferihegyi repülőtér, az M0-s és M4-es gyorsforgalmi utak új szakaszai környezetében, illetve az épülő M0-s új Duna-híd pesti oldalán is.
A budapesti és a főváros vonzáskörzetébe tartozó területeken 51,5 ezer négyzetméternyi logisztikai és raktáringatlant adtak bérbe az első félévben, 2,5 ezerrel kevesebbet, mint a múlt év hasonló időszakában – tette közzé a DTZ Research ipari ingatlanpiaci körképében, melyet hétfőn juttatott el az MTI-hez. Az elemzés szerint a piac jelenlegi bizakodó magatartását a függőben lévő tenderek és a korábbi évek intenzívebb második féléves adatai támasztják alá.
Amennyiben a tendereket a második félévben konkrét tranzakciók is követik, úgy a tavalyi 119 ezer négyzetméternyi bérbe adott terület 2006-ban is megvalósulhat. A kínálati oldalon a kiélezett verseny hatására, a fejlesztők és befektetők kedvezőbb kondíciókat kínálnak, mely a bérleti díjak enyhe csökkentésén kívül rövidebb bérleti terminusok formájában is megmutatkozik.
Spekulatív részarány
Jelenleg mintegy 850 000 négyzetméter raktárterület áll rendelkezésre a fővárosban és környékén. Csak az első félévben 81 000 négyzetméter raktárépület készült el – ami némileg elmaradt a fejlesztői tervekben eredetileg szereplő összterülettől -, és 86 300 négyzetméter építés alatt lévő épület befejezése várható 2006 második félévében.
A befektetői igények miatt a fejlesztői kedv továbbra is töretlen, s több fontos fejlesztés várható az elkövetkező időkben, többek között a Ferihegyi Repülőtér, az M0-ás és M4-es gyorsforgalmi utak új szakaszai környezetében, illetve az épülő M0-ás új Duna-híd pesti oldalán is.
A spekulatív fejlesztések növekvő részarányának hatására az üresedési mutató fél év alatt 4 százalékponttal, 12,1 százalékra emelkedett, s e mutató rövidebb távon valószínűleg nem változik érdemben a kínálati oldal erősödése miatt.
Az átlagos bérbe adott területnagyság továbbra is alacsony, 2500 négyzetméter a spekulatív, míg 9250 négyzetméter az előbérletek esetében.
Mindenekelőtt logisztika
A logisztikai cégek bérleti aránya továbbra is 55 százalék feletti, ami alapvetően meghatározza a piacot. Ez az arány Románia és Bulgária közeli uniós csatlakozása miatt várhatóan emelkedni fog, mivel nő a térség kereskedelmi volumene.
A bérleti díjak a korábbi trendet követve kisebb csökkenést mutatnak, döntően négyzetméterenként és havonta nettó 4 euró alatt alakulnak az új bérleti szerződéseknél, míg a korábbi években kötött – több alkalommal indexált – árak színvonala ennél jelentősen magasabb.
A két szélsőséges tartomány átlagaként a modern raktárak átlagos effektív bérleti díja havonta nettó 4,2 euró/négyzetméter körül alakul Budapesten.