Nagy építkezések mellé költöznek a bútorforgalmazók
Az új lakások piaca szemlátomást közvetlen hatással van a hazai bútorgyártók teljesítményére is. A gyártással párhuzamosan a forgalmazók ugyancsak aktivizálódni látszanak: sokan olyan helyek szomszédságában nyitnak új üzletet, ahol már elkezdődtek azok a lakóparki építkezések, amelyek majd felszívják a kereskedelmi láncokban felhalmozott hatalmas készleteket. A ?bútorban utazó? üzletemberek nem véletlenül optimisták: egy korábbi kutatás szerint a magyar fogyasztók sokkal többet költenek bútorra, mint a környező országok polgárai. A magyar háztartások az utóbbi egy-két évben csaknem háromszor annyi pénzt szántak bútorra, mint a lengyelek, négyszer annyit, mint a szlovákok, és több mint kétszer annyit, mint a csehek. A szakértők a teljes hazai bútorpiacot több mint 220 milliárd Ft-ra becsülik.
A hazai piac erősödésében bíznak a vidéki gyártók. Jó példa erre a Balaton Bútorgyár Zrt., amely hasonlóan 2005-höz, idén is 2 milliárd Ft árbevételt tervez ? nyilatkozta Pauer Anna, elnök-vezérigazgató. A fennállásának 110 éves évfordulóját ünneplő cég új, 5 milliárd Ft-os beruházással megvalósult telephelyét nemrég adták át. A nagy múltú vállalat 2002-ben még 3 milliárdos forgalmat bonyolított le, vagyis az elmúlt években elvesztette korábbi árbevétele 30%-át (dolgozói 40%-át pedig elbocsátotta). A tavalyi eredményt a vezérigazgató még az iparág fél évtizede kezdődött recessziójának számlájára írta. Az állami megrendelésekre és szinte valamennyi európai piacra szállító bútorgyár most 228 dolgozóval vág neki az új szezonnak. A veszprémi ipari negyedben felépült új telephelyen 62 ezer négyzetméteren indul meg a gyártás.
Új, 8700 négyzetméteres üzemcsarnokot épít egy osztrák cég is. Az ADA csoport 800 millió Ft-os beruházással ágyrácsgyártó kapacitását bővíti Nován, ahol ágymatracokat is gyártanak majd. A sajtónak nyilatkozó cégvezetők szerint a beruházást az tette lehetővé, hogy mind Magyarországon, mind Ausztriában növekszik a jó minőségű hálószobabútorok iránti kereslet.
A gyártók mellett több forgalmazó is terjeszkedni kíván. Elemzések szerint a hazai bútorpiacon a következő években a verseny fokozódására lehet számítani. Így vélekednek a Kika vezetői is, akik nemrég a Világgazdaságban adták hírül, hogy a cég tovább folytatja a terjeszkedést a Budapestről kivezető sztrádák mentén. A vállalat a főváros határában épít 30 ezer négyzetméteres áruházat, de megkezdte pécsi egysége létrehozását is, amely a tervek szerint év végén nyithat. A Kikának jelenleg négy áruháza van, de néhány éven belül az ország valamennyi régiójának központjában szeretne megjelenni ? tudósított a Világgazdaság. Talán nem véletlen, hogy az osztrák hátterű lánc legutóbb Győrben nyitotta meg legújabb áruházát: éppen ott, ahol egészen új városrész épül, közel ezer lakással. A bútorpiacért vívott harcba beszáll a Tesco is. A cég 15 évre veszi bérbe a debreceni, a nyíregyházi, a szegedi, a kecskeméti, a szombathelyi és a miskolci Domus áruházak épületeit. Az áruházlánc tervei szerint az épületek földszintjén 500-1000 négyzetméter alapterületű Tesco szupermarketek nyílnak. A fennmaradó területek bérleti jogával kapcsolatban még sok a nyitott kérdés, de sajtóértesülések szerint marad hely a bútoriparban érdekelt cégeknek is.
A nagy mamutok mellett a kisebb cégek is látnak fantáziát a magyar bútorpiacban. Az albertfalvai Savoya Parkban jelenik meg először hazánkban a lakásfelszerelési piac új szereplője, az Asko. A török befektetői csoport 7300 négyzetméteres üzletet nyit ? írta a Napi Gazdaság. Az Asko, amelynek termékkínálata hasonlít a Kikáéra, nyolc áruházzal van jelen Csehországban és eggyel Szlovákiában. A cég már megalapította magyar leányvállalatát, az áruházi ingatlant pedig a Savoya Park tulajdonosától, a GRC Hungáriától bérli majd. A lap elemzői szerint a nyitás számos veszélyt rejt, mivel nem messze található az Ikea és a Kika áruháza, és ugyancsak a térségben telepedett meg a MaxCity is.
A MaxCity, az első bútorpláza Magyarországon, legalábbis így hirdeti magát a cég. A 30 ezer négyzetméteres épület tulajdonosai úgy vélik, hogy a MaxCity forradalmasítja a bútorvásárlási szokásokat, hiszen a korábbi időigényes keresgélést felválthatja egy sokkal egyszerűbb, gyorsabb vásárlási mód. A MaxCityben a bútorok mellett lakásfelszerelési tárgyakat, háztartási elektronikai termékeket, csillárokat, lakástextíliát, szőnyegeket, fürdőszobabútorokat és kiegészítőket is lehet kapni. Tematikus üzletközpontként hirdeti magát a HOMECenter Építési és Lakberendezési Üzletközpont is. A létesítményt az ?átlag vásárlók? mellett hetente több ezer építkező és mesterember is felkeresi. A központ sikere nem véletlen, hiszen ez is egy lakópark és főútvonal mellé épült.
A bútorpiac szereplőinek jó hír, hogy már kutatások is bizonyítják: a magyarok szeretnek vásárolni. Lakberendezési tárgyakból például kétszer-háromszor is többet vásárolunk, mint a szomszédos országok lakói. Persze lehet, hogy nem lesz minden lakás berendezve azok közül, amelyeket a fejlesztők mostanában kezdenek építeni. Ennek egyik oka, hogy sok projektben olyan áron kínálnak lakást, hogy ma még nincs rájuk fizetőképes kereset. Egy korábbi kutatás megállapítja, hogy míg a magyarok a 300 ezres tartományban akarnának, illetve képesek lakást vásárolni, addig a fejlesztők 450 ezer Ft/négyzetméteres áron szeretnének vevőt találni.
Az eladók most kezdenek rájönni arra, hogy ha ezen az áron akarnak üzletet kötni, akkor még jó ideig üresen állnak majd lakásaik. Ez az oka annak is, hogy idén már kevesebb új lakás épült, mint tavaly. A bútorpiac szereplőinek azért nem kell félniük: új lakásokra mindig szükség lesz, így lesz kereslet az ő portékáikra is. Inkább csak az a kérdés, hogy milyen áron.