SPAR és Tesco: verseny a magyar beszállítókért?

Habár a magyar beszállítók sokszor panaszkodnak arról, hogy a multinacionális áruházláncok ellehetetlenítik, kihasználják őket, a legnagyobb üzletláncok az elmúlt hetekben komoly kampányokat indítottak a hazai termékek népszerűsítéséért. Ezek az akciók elsősorban hosszabb távon jelenthetnek fellendülést egy-egy magyar gyártónak.

Kutatások szerint az áruk eredete felértékelődött a magyar vásárlók döntési folyamatában. Ezt a vásárlók ugyanolyan fontosnak tartják, mint a kedvező árakat, és akciókat. A magyar vevők jelentős részére jellemző, hogy a hazai termékeket keresik. Míg 2005-ben a megkérdezett vásárlók 52%-a tartotta fontosnak a termékek hazai eredetét, addig 2009-ben 68% nyilatkozott így. (Gfk Hungária tanulmány: Étkezési szokások 2009).

A hírekben azonban gyakran hallani a magyar beszállítók panaszairól. Egy nagy kereskedelmi lánc egykori munkatársa korábban a Pénzcentrumnak a következőképpen foglalta össze a helyzetet:

“Nyílt titok, hogy kegyetlenül letörik az árakat: persze, szép dolog, hogy kiírják, hogy ez és ez a termék hazai beszállítótól származik, de ezek a vállalatok egytől egyig rá vannak kényszeríve az irreálisan alacsony árakra. Kipréselik a legkedvezőbb árakat a beszállítókból: az nem érdekli őket, hogy egy év múlva csődbe megy a cég. Az olcsóság célja pedig szentesíti az eszközt.

Hallottam olyasmit is, hogy utólagosan történt szerződés-átírás, változtatás, módosítás. A cél a legtöbb esetben az, hogy az ár nehogy úgy jöjjön ki, mintha beszerzési ár alatti értékesítésnek tűnne.”

Az üzletláncok számára azonban komoly reklámértékkel bír az, hogy minél nagyobb arányban forgalmaznak magyar beszállítóktól származó termékeket. Az pedig vitathatatlan, hogy egy-egy komolyabb promóció a beszállítókat, termékeik ismertségét, márkaértékét is erősíti.

A cikk további részleteiért kattintson ide.