Vége a válságnak vagy csak most kezdődik? Budapest vagánykodik

A fejlesztők szerint a minőségi retail termékek ellenállnak a válságnak és Budapest továbbra is jó helyzetben van a vidékkel szemben a vásárlóerő szempontjából. A bérlők szerint nem jelent problémát a kevés számú új fejlesztés, a piac telített, és a jövőben nőhet a kiskereskedelem volumene.

Abban szinte mindenki egyetértett a mai Portfolio.hu Retail 2011 konferencián, hogy a vasárnapi nyitva tartás szabályozása súlyos következményekkel járna a szektor egészére és, hogy nem értük még el a válság végét.

 

A fejlesztők szerint továbbra sem okoz gondot, hogy fenntartsák a válság előtti bérleti díj szinteket, mivel az igazán jó retail termékek valóban ellenállnak a válság negatív hatásainak.  Hermán Róbert, a Portico Investment akvizíciós igazgatója szerint sokan elhagyják ugyan a kiskereskedelmi piacot, ami új lehetőséget jelent bizonyos piaci szereplők számára. Ilyen piaci szereplőknek számítanak a diszkontáruházak és az alsó középkategóriás kiskereskedők. Deutsch Krisztina, a TriGranit kiskereskedelmi vezetője szerint a bérleti díj szintek egy jó termék esetében kiegyenlítődnek, azonban mindez a középkategória visszaszorulásával történik meg.

 

„Budapesten még elviselhető a helyzet, de vidéken hatalmas gondok vannak, érzésem szerint a vidéki bevásárlóközpontok a fővárosi vásárlóerő feléből kell, hogy megéljenek”- mondta Horváth Péter, a Mosaic Property ügyvezető igazgatója. A szakember szerint Kelet-Magyarország ebből a szempontból még rosszabb helyzetben van, de a Dunántúlon is vannak – kiskereskedelmi szempontból – nagyon rosszul működő városok, például Nagykanizsa. A Mosaic vezetője szerint a válság még csak most kezdődik, hiszen szerinte semmilyen makrogazdasági fundamentum nem indokolja a vásárlóerő hazai növekedését.

 

A fejlesztők az üzemeltetés minőségére, átláthatóságára is felhívták a figyelmez, aminek a válság előtt a bérlők nem tulajdonítottak különösebb jelentőséget. A bérlők úgy látják, hogy nem probléma az új fejlesztések elmaradása, mivel telített a piac és inkább a meglévők minőségén lehetne még javítani. A cég a divatpiacon a kevés nyereséges vállalkozás közé tartozik, Berendi András, a Roland Divatház Zrt. vezérigazgatója szerint ez főleg az aktivitásuknak köszönhető. Fajcsi Róbert, az Euronics kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy az aranyéveknek számító 2007-es évről folyamatos zuhanás jellemezte a piacot, de az idei év stabilizációs jegyei után a jövőben átfordulhat pozitív irányba a tendencia, és növekedhet a kiskereskedelem volumene.

 

A Drogerie Markt magyarországi cégvezetője, Görgey András úgy vélte, a kommunikáció az egyik legfontosabb eszköz a stabilitás, illetve a növekedés megteremtéséhez. A hazai dm vezetője szerint a vasárnapi nyitva tartás rövidtávon igen, de hosszú távon nem érintené negatívan a forgalmat, azonban kedvezőtlen beavatkozásnak tartja a kívülről való ráhatást, szerinte ezt elsősorban a piac belső folyamatainak kellene szabályoznia. Hasonló véleményen van az egyik legnagyobb könyváruház, a Libri Könyvkereskedelmi Kft. expanziós vezetője is, Kopcsányi Zoltán, aki hozzátett: a válság elhúzódóban van és hosszabb távú stagnálás van kilátásban.