Új lehetőségek és kihívások a logisztikában

Nagy feladatot állít a logisztika elé a vállalatok fokozott közép- kelet-európai jelenléte. Az új EU-piacok ellátásának hatékony megszervezése nem könnyű feladat, de az a cél nagy lehetőséget hordoz magában, hogy a szolgáltatás színvonalának javításával és egyidejű költségcsökkentéssel a vállalatok a globális versenyben előnyösebb pozíciót vívhassanak ki maguknak.

Nagy feladatot állít a logisztika elé a vállalatok fokozott közép- kelet-európai jelenléte. Az új EU-piacok ellátásának hatékony megszervezése nem könnyű feladat, de az a cél nagy lehetőséget hordoz magában, hogy a szolgáltatás színvonalának javításával és egyidejű költségcsökkentéssel a vállalatok a globális versenyben előnyösebb pozíciót vívhassanak ki maguknak. A disztribúció stratégiai tervezésével a gyakorlat alapján akár 20%-kal is csökkenthetőek a logisztikai költségek.

A folyamat töretlen, és a jövőben valószínűleg újabb lendületet fog venni. Csak az Európai Unióhoz való csatlakozás előtt több mint 1 millió munkahelyet hoztak létre nyugat-európai vállalatok a közép- kelet-európai régióban. A német cégek 44%-a tervezi, vagy már meg is valósította tevékenységének keleti irányba való áthelyezését.
Elsődleges indok a hatalmas munkaerőköltség-különbség a régiók között. Amíg az autóiparban az adóterhekkel együtt 33 euró 1 munkaóra költsége, addig Lengyelországban ugyanez az érték csupán 8 euró megegyező produktivitás mellett. Tudományos megközelítések szerint akár 30 évig is eltarthat, míg régiónk átlagos munkaerőköltsége eléri a németországiak felét.

Így az EU-hoz csatlakozott országok hosszú távon is attraktív célpontjai lehetnek multinacionális vállalatoknak, különösen akkor, ha nemcsak a hosszú távon is alacsonyabb termelési költségeket, hanem a beruházásokat ösztönző keretfeltételeket is kínálnak.

Az áthelyezés veszélyei

Mindezen előnyök ellenére a termelés, vagy az ellátási központ Közép- és Kelet-Európába való költöztetése nagy időigényű és magas kiadással járó feladat. Az áthelyezés logisztikai költségei, a kezdeti nehézségek, kommunikációs problémák, átfutási idők növekedése, ügyfelek kiszolgálási színvonalának csökkenése könnyen meghaladhatja a munkaerőből, bérlésből megvalósított megtakarításokat. A hosszú távú siker régiónk a nyugati vállalatok ellátási láncába való optimális integrálásától függ.

Megnövekedett igény a logisztikai szolgáltatók felé

A múltban régiónk nehezen volt bekapcsolható a nyugat-európai elosztási hálózatba, mivel az infrastruktúra hiánya, a körülményes vámkezelési procedúrák, a hosszú átfutási idők, illetve az egyes tagállamok közötti nemzeti sajátosságok megakadályozták az áruk gyors és költséghatékony elosztását, ahogy az a nyugat-európai piacokon már megszokott volt. De mindez az EU-csatlakozás következményeként már a múlté: az ügyféligények ugrásszerű megnövekedése miatt a szállítmányozóknak ugyanazt a szolgáltatási színvonalat kell alacsonyabb árakon nyújtani, mint Nyugat-Európában. A globalizációs folyamatok miatt olyan, határokat átívelő komplex logisztikai folyamatokat kell kínálni, amelynek rendszerében az áru és információ akadálytalanul áramolhat. Az új lehetőségek miatt a nyugati vállalatok már nem országokban, hanem régiókban gondolkoznak, és ennek megfelelően választják ki elosztóbázisaik helyszínét. Ez újabb kihívást jelent, mivel a belföldi elosztórendszerhez hasonlatos járatsűrűséget kell kínálni a környező országokba is a versenyképesség megőrzéséhez. Már a csatlakozást követően látható volt a tendencia: a régi és új EU-tagállamok közötti forgalom az eddig hangsúlyos komplett rakományoktól a részrakományok és gyűjtőszállítások felé tolódott. A logisztikai piacon zajló hatalmas verseny folyamatos szolgáltatási színvonaljavításra kényszeríti a szolgáltatókat, amely felé csak a logisztikai lehetőségek bővítésével, napi gyűjtőjárat indításokkal, átfutási idők radikális csökkentésével lehet megfelelni – állítja Alfred Gastgeb a régiónkban az egyik legnagyobb tapasztalatot nyújtó Gebrüder Weiss magyarországi ügyvezetője.

A disztribúciós modellek folyamatos fejlődése

Kezdetben az alacsony mennyiségek és ügyféligények miatt a vevőket közvetlenül a nyugat-európai központi raktárból szolgálták ki. A folyamatos bővülés következtében ez a megoldás elvesztette hatékonyságát, és önálló, országonkénti raktárak kialakítására lett szükség. De a vámkezelések kiesésével, a szállítási idők csökkenésével megnyílt a lehetőség ezen raktárak összevonása előtt, hisz így a kiszolgálási színvonal javítása mellett tovább csökkenthetőek a logisztikai költségek..

A hatékony megoldás: regionális elosztóbázisok

A piaci trend kézzelfogható, az ügyféligényeknek csak folyamatos termékfejlesztéssel lehet megfelelni, mely törekvések jól megfigyelhetőek a Gebrüder Weiss gyakorlatában. Mindössze 2 évvel a csatlakozást követően már megháromszorozta gyűjtőjáratainak számát, így többek között az összes környező országba kínál napi indításokat, beleértve Horvátországot, Szerbiát, Romániát is. Ennek a fejlődésnek köszönhetően ugyanolyan disztribúciós lehetőségeket kínálhatnak ügyfeleiknek a szomszédos országokba, mint Magyarországon. Külön kiemelendő, hogy alapként 24 órán belüli, többletszolgáltatásként akár másnap 9 órai kiszállítást is vállalnak Ljubljana, Bécs, Linz, Pozsony, Besztercebánya, Brünn és Prága térségében. Természetesen keleti szomszédaink EU-csatlakozásával további régiók kerülnek be ebbe a rendszerbe. A példátlanul rövid átfutási időknek köszönhetően egyre többen választják központi regionális raktárnak a GW-t Dunaharasztiban, mely pozitív folyamat következtében szükségessé vált a logisztikai raktárterület kétszeresére növelése.

Esettanulmány:

Ciba Specialty Chemicals
A Ciba Specialty Chemicals svájci központú, egész világon jelenlévő, ázsiai és európai beszállítókkal rendelkező vegyipari cég.
Kiindulási helyzet: 7 raktár hét ország ellátására
Az alaphelyzet nem volt megfelelő. A beszállítók a cseh, osztrák, szlovák, szlovén, horvát, román és magyar belföldi raktárakba szállították a termékeket, innen látták el a kereskedőket és felhasználókat. Ez a rendszer hétszeres adminisztrációs terhet rótt az ügyfélre, akadozva lehetett csak az új piacokat ellátni (Baltikum, Lengyelország, Albánia, Macedónia, stb.), nem is beszélve a tetemes raktárba szállítási költségekről.

A megoldás: egy központi raktár az összes, régiónkban fekvő ország ellátására

Az eddigi telephelyek felszámolásra kerültek, helyettük egy modern komplexum lett kialakítva a Gebrüder Weiss-nél. A teljes disztribúció a GW kezében van, a meglévő terminálokon keresztül gyorsan és megbízhatóan szervezik a szállításokat. Azon országok ügyfeleit, ahol a megnövekedett távolság következtében valamelyest romlott az átfutási idő, a sokkal jobb rendelkezésre állás vigasztalja. Az új rendszernek köszönhetően a korábbi 72%-ról ugyanis 95%-ra növekedett az azonnal elérhető termékek aránya. Az elektronikus adatcsere, és az egy központi szervezetre való összpontosítás következtében eddig sosem látott mértékű átláthatóságot és hatékonyságot sikerült megvalósítani.