Tovább terjed az elektronikus számlafizetés

Folytatódott az elektronikus számlabemutatási megoldást választó ügyfelek számának bővülése a közüzemi számlafizetők körében. A legfrissebb felmérések szerint az átlagos felhasználó már legalább két szolgáltatótól fogad számlát és fizet elektronikusan, az ügyfelek harmada pedig három, vagy annál több számlakibocsátótól érkező számlát kezel a Díjnet felületén.

Tavaly novemberhez képest több mint 25 százalékkal, 180 ezer fölé emelkedett a Díjbeszedő Holding által üzemeltetett lakossági elektronikus számlakezelési és –fizetési rendszer, a Díjnet.hu felhasználóinak száma. A Díjnet legfrissebb felmérése szerint az elektronikus számlabemutatási szolgáltatásba belépő és azt megismerő ügyfelek fokozatosan átterelik a többi közüzemi és szolgáltatói díjak fizetését az elektronikus felületre. Az ügyfelek harmada három, vagy annál több számlakibocsátótól érkező számlát kezel a Díjnet felületén, egy átlagos felhasználó már két számlát fogad & eacute;s fizet, havonta mintegy 18 000 forintos értékben. 
 
 
„A tapasztalataink szerint az elektronikus számlabemutatáshoz kapcsolódó fizetési lehetőségek bármelyike sokkal kisebb arányban vezet késedelmes fizetéshez, mint például az egyedi átutalással történő fizetés, vagy a csekkes megoldás – mondja el Majtényi Kálmán a Díjnet Zrt. vezérigazgatója. Az átutalással teljesítő ügyfeleknek közel fele teljesít a határidő lejárta előtt, arányaiban jóval kevesebben, mint akik a Díjnet bármelyik fizetési megoldását használják, akik így összességében jelentős késedelemi pótléktól mentesülnek.”
 
 
A csoportos beszedési megbízást választók aránya 31 százalék, az automatikus leemelésnek köszönhetően körükben 100 százalékos a határidőre fizetés. Növekszik a díjmentes bankkártyás fizetés népszerűsége, a számlabefogadók közel negyede fizet ily módon, s 71 százalékuk fizet határidőn belül. A Díjnet internetbanki rendszerén keresztül egyenlítik ki a számlák 15 százalékát, a határidőn belüli teljesítés aránya 76 százalék. A QR-kód alapú fizetési megoldásokat minden 100. számlabefogadó használja jelenleg, és ezek az ügyfelek a tapasztalatok szerint időben egyenlítik ki számláika t. 
 
 
„Az esetleges likviditási problémákon túl a fizetési határidők betartása mögött az esetek nagy százalékában egyszerű időzítési, számlakezelési kérdés áll – állítja Majtényi Kálmán. Éppen ezért az ügyfelek előszeretettel kérik a számlabefizetés esedékességéről érkező értesítést, amely segít a pontos fizetésben. Jelenleg a felhasználók közel 20 százaléka veszi igénybe az automatikus emlékeztetőt, de van olyan szolgáltató cég, amely automatikusan minden ügyfélnek küld emlékeztetőt a rendszeren keresztül a számla lejárata előtt.” 
 
 
A különböző kényelmes fizetési lehetőségekhez szükséges eszközök – úgy, mint mobiltelefon, fizetési számla, fizetési kártya és internet hozzáférés – elérhetősége országos mértékben 60 százalék feletti a Magyar Nemzeti Bank adatai alapján. Így tehát a technikai lehetőségek országszerte adottak ahhoz, hogy a közüzemi és szolgáltatói számlákat a lakosság mind nagyobb része rendezze elektronikus módon. A készpénzkímélő fizetési technikák kifejlesztése pedig egybevág mind a fogyasztók, mind a közműszolgáltatók érdekeivel, annál is inkább, mivel a csekkes fizetés összkölts&eacute ;ge meghaladja az évi 1,5 milliárd forintot, és ennek jelentős részét valamilyen formában a fogyasztók fizetik meg.