Széleskörű logisztikai szolgáltatások, testre szabott raktárbérleti megoldások. M5-Gyál Business Park.

Interjú Kántor Attilával az Autóker Logisztikai Kft. értékesítési vezetőjével. Az Autóker Logisztikai Kft. főbb tevékenységei komplex raktár logisztikai szolgáltatások nyújtása , ipari ingatlanok fejlesztése és üzemeltetése, valamint IT és HR szolgáltatás.

A legújabb projekt keretein belül az Autóker Logisztikai Kft. folytatja az M5-Gyál Ipari Park fejlesztését és logisztikai központot létesít M5-Gyál Business Park néven, a 16 hektáron épülő beruházás az M0 – M5 autópályák csomópontjánál található.

A projekt első üteme közel 5 milliárd forintból valósul meg, amelyhez a Magyar Állam, és az Európai Unió, valamint a Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, 500 millió forintos támogatással járult hozzá.

A közreműködő szervezet a Pro Régió Kht. (1146 Budapest, Hermina út 17.) www.proregio.hu

A cég több évtizedes logisztikai hátérrel és tapasztalattal rendelkezik,jelenleg Gyálon egy 18.000 nm-es, Jászberényben pedig egy 14.500 nm-es logisztikai központot üzemeltet és nyújt logisztikai szolgáltatást partnereik részére.

2009 első negyedévére tervezték befejezni az M5-Gyál Business Park első ütemét. Hol tart jelenleg az építkezés, sikerült tartani a határidőket?

2009 márciusára terveztük az ipari park használatba vételét: eddig sikerült tartani a határidőket, így terveink szerint a kitűzött időpontra megvalósul a használatba-és birtokbavétel, lehetővé téve a logisztikai központ hasznosítását. Részben emelt szerkezetkészen készült el az épület, ami azt jelenti, hogy a további bérlők részére előbérleti szerződés aláírása után három hónappal megépítjük és átadjuk az aktuális raktáregységeket.

Az első ütem befejezésével hány négyzetméteres területtel állnak az ügyfeleik rendelkezésére?

Az I. ütem jelenleg 35.000 nm, amelyből 22 500 nm emelt szerkezetkészen készült el márciusra, viszont a további 12.500 nm kulcsrakész állapotban kerül átadásra. Az 1/8-as raktáregységre – 2500 nm – előbérleti szerződést írtunk alá a Docutár Kft.- vel, ahol a bérlő egyedi igényei szerint alakítottuk ki az operációs és iroda területeket, így a dokumentumkezelési és irattárolási tevékenységüket egy modern a részükre testre szabott logisztikai központban folytathatják..

Az 1/3 és az 1/ 4-es raktáregység 10.000 nm-én az Autóker Logisztikai Kft. saját operációval logisztikai szolgáltatásokat végez az ügyfelei részére. Az új partnerek mellett-, akiknek most indítjuk el az operációt-, egyes, már meglévő partnereinket is a modern, korszerű raktárlogisztikai környezetben kívánjuk kiszolgálni.

A fennmaradó raktáregységek kb. 22.500 nm-t tesznek ki, ezeket – mint említettem – három hónap alatt a bérlő igényei szerint megépítjük, ahogyan tettük ezt a Docutár Kft. részére is. Úgy gondolom, hogy az emelt szerkezetkész állapotnak köszönhetően versenyelőnyünk van az egyéb spekulatív fejlesztésekkel szemben, mert az irodarészek kiépítését és a különlegesebb elvárásokkal kapcsolatos igényeket rugalmasan tudjuk kezelni.

Tervezik-e a későbbiekben a logisztikai park bővítését?

Második ütemet is tervezünk: ez egy 25.000 nm-es raktárkomplexumként kerül majd kivitelezésre akkor, hogyha az első ütemben átadott 35.000 nm hasznosításra került.. Erre is elkészültek már a tervek, melyek szerint közvetlen az első ütem mellett kerül elhelyezésre. A második ütemben is hasonló minőségű A kategóriás raktárakat építünk, így az ipari park új részén közel 60.000 nm-es területű modern logisztikai központ kerül kialakításra, amelyben ugyanúgy bérelhetőek lesznek irodák is a főépületekben, mint bármelyik hasonló, A kategóriás logisztikai központban.

Milyen paraméterekkel, mekkora területtől bérelhetőek a raktárak?

A raktárcsarnokok önállóan 4.700- 5.000 nm alapterületűek, a raktár hasznos belmagassága 10,6 m. Igény szerint akár 1.000 nm-től el tudjuk különíteni a raktárterületet úgy, hogy az ügyfeleink részére operációs terület, dokkoló kapuk, irodaterületek és szociális helységek is rendelkezésre álljanak.. A teljes raktárkomplexum ESFR sprinkler rendszerrel van kiépítve, mely természetesen az épületfelügyeleti rendszerünkkel és a tűzoltósággal is összeköttetésben van. Magát a raktárkomplexumot az Autóker Logisztikai Kft. saját üzemeltetésben tervezi működtetni és bérbe adni, mint fejlesztő, valamint logisztikai szolgáltatóként az ügyfelek részére teljes körű logisztikai szolgáltatást is kíván nyújtani.

Akkor ez azt jelenti, hogy akár egy gyártó cég is kiszervezheti a folyamatait az Autóker Logisztikai Kft. felé a logisztikai szolgáltatások teljes körében?

Igen, akár egy gyártó cég is; azt gondolom, hogy ez viszonylag egyedülálló a piacon, mivel kevés az a logisztikai szolgáltató cég, aki önmagában egyben fejlesztő is, pláne ekkora volumenben. Lehet találkozni ezzel a tendenciával, de nem ez a jellemző: inkább ingatlanfejlesztőktől bérelnek logisztikai felületeket, raktárterületeket. Olyan együttműködési koncepciót is kidolgozhatunk a leendő bérlőinkkel, hogy csak bizonyos logisztikai munkafolyamatok elvégzését látná el az Autóker a gyártási, ellátási láncban.

Milyen megoldásokat kínálnak raktáraikban az áruk tárolására?

Alapvetően általános raktártárolási módokat és irányokat céloztunk meg, ami azt jelenti, hogy az 1/3-as raktáregységben széles folyosós állványos tárolási rendszert építettünk ki, illetve tervezzük egy négyszintes galériás tárolási rendszer kialakítását is. Az ügyfél igényeitől és a tárolandó termékcsoportoktól is függ- többek között a költségszámítások figyelembevételével-, hogy milyen típusú tárolási rendszert érdemes használni: például alkatrésztárolásnál célszerűbb a galériás polcozható tárolási rendszert alkalmazni, amire szintén van kidolgozott tervünk és koncepciónk.

A 1/4-es raktáregységben egy keskenyfolyosós állványrendszer kiépítését tervezzük, ennek a nagyobb tárolási felületnek a megvalósításához feltétlenül ismernünk kell például a termékek forgási sebességét és az igényelt operáció számos logisztikai paramétereit. Természetesen van lehetőség tömbtárolásra is olyan termékek számára, amelyeket előnyösebb tömbben tárolni, ehhez is rendelkezésre állnak raktárterületeink, ahogyan ezt az Electrolux részére Jászberényben is végezzük.

Hogyan oldják meg az áruk követését, a komplex folyamatok optimalizálását?

Vonalkódolvasóval ellátott rádiófrekvenciás szkenerekkel láttuk el a raktárvezérlő és irányítási rendszerünket. A General Motors-nak öt évig végeztük közel 20.000 cikkszám komplex raktárlogisztikáját,biztonságos kezelését; ezt a technikát, ami jelenleg már a birtokunkban van- és amihez a technológiai háttér és az eszközeink is megvannak-, biztosítjuk a jelenlegi és az új ügyfelek részére és tudjuk ajánlani a jövőbeli ügyfeleknek is.

Mennyire tudják figyelembe venni az egyedi bérlői igényeket?

Abszolút rugalmasan tudjuk kezelni ügyfeleink igényeit: ezt az eddigi bérlőinknél is megtettük, ezért , a kivitelezésnél maximálisan az ügyfél igényeit vesszük figyelembe. Nagy előny, hogy nálunk nem egy kész, már adott raktárterületet vehet igénybe a bérlő, hanem igény szerint építjük meg úgy a belső kialakításokat, mint az irodatereket és a szociális helyiségeket. Ha például egy gyártó cég a gyártási gépsorát is hozzánk szeretné telepíteni és akár két, három műszakban végezné a tevékenységet, akkor az ő részükre ennek figyelembevételével tudjuk meghatározni a szociális területigényt és optimalizálni a kihasználtságot.

Az egyedi igényekkel kapcsolatban megemlíteném, hogy a hőszigetelése ennek a raktárbázisnak eltér az átlagostól. Úgy terveztük ezeket a raktárakat, hogy hűthető, temperálható raktáregységek is kialakításra kerüljenek, ezért kontroláltható hőmérsékletű és hűtést igénylő termékcsoport tárolására is fel vagyunk készülve. Fontos, hogy a raktáregységeket méretét optimalizálni tudjuk, tehát akár falakkal, akár mobilkerítés-elemekkel el tudjuk választani az egyes bérelt raktárfelületeket, így az igényeknek megfelelő méretű raktárterületet biztosítjuk ügyfeleink számára.

Milyen vámraktári szolgáltatásokat tudnak nyújtani? Van lehetőség a raktárbázisukban jövedéki termékek tárolására?

Rendelkezünk vámraktári engedélyekkel is, illetve az Autóker Logisztikai Kft.-nek több éves tapasztalata van jövedéki termékek kezelésében és jövedéki szolgáltatások nyújtásában is. Példaként említeném,hogy lehetőség van az Unióból érkező jövedéki termékeket adófelfüggesztéssel az adóraktárban tároljuk, majd a vevő értékesítési ütemezése alapján felzárjegyezzük, felcímkézzük, és így tároljuk ki az adóraktárunkból. A partnerek termékeinek a jövedéki adóját befizetjük a magyar államnak, valamint közreműködünk a zárjegyek nyilvántartásának vezetésében, igénylésében.

A jövedéki szolgáltatásokhoz is tartoznak még egyéb értéknövelő szolgáltatások, például címkézés, különféle akciós, promóciós csomagolásoknak az elkészítése. Jövedéki és adóraktári szolgáltatásainkat kiterjesztjük az új raktárbázisra: az M5-Gyál Business Parkban is folytatni kívánjuk ezt a tevékenységet, az új partnerek megszerzésére helyezve a hangsúlyt. A vámszolgáltatásunkkal kapcsolatban fontos megemlíteni, hogy saját vámügyintézőink vannak, akik az egyszerűsített vámeljárásokat és adott esetben a hozzá kapcsolódó jövedéki ügyintézést is elvégzik ügyfeleink részére.

A logisztikai parkoknál nem megszokott, hogy informatikai, illetve munkaügyi kérdésekben is segíti ügyfeleit. Milyen jellegű problémákkal kereshetik fel Önöket a bérlők?

Az ingatlanfejlesztési és a logisztikai szolgáltatások mellett erőteljesen pozícionálható az IT és HR szolgáltatások nyújtása az Autóker Logisztikai Kft. tevékenységében: több cégnek nyújtunk humánerőforrás menedzsment szolgáltatásokat a bérszámfejtéstől kezdve a fejvadászaton át a munkaerő-kölcsönzésig. A tulajdonosi kör érdekeltségében lévő cégeknek, cégcsoportoknak is mi látjuk el a munkaügyi feladatait, tehát nagy tapasztalattal rendelkezünk ezen a téren. Ez teszi lehetővé, hogy egy újonnan betelepülő cégnek a munkafelvételében, munkaerő-kölcsönzésében, vezető kiválasztásában is segítséget tudunk nyújtani.

Az IT szolgáltatásokkal együtt így vagyunk képések ezt a logisztikai központot és az ipari parkot egy komplex szolgáltatáscsomagként nyújtani az ügyfelek részére. Mi nem csupán egy raktárfelületet biztosítunk bérlőink részére, hanem a kiegészítő szolgáltatásokon túl az egyéb plusz terheket és erőforrásokat igénylő feladatok megvalósításában is segédkezünk.

A tulajdonosi kör cégcsoportjaiba tartozó cégeknek az IT hardverbeszerzést, szoftverfejlesztést és bárminemű karbantartást is a mi kollégáink végzik, emellett külsős cégeknek a hardverbeszerzése és rendszerfelügyelete is hozzájuk tartozik. Rugalmasak vagyunk ebben is: segítünk az ügyfeleknek kialakítani akár a számítógépes hálózatát, akár a készletnyilvántartást, és a közösen fejlesztett és optimalizált raktár-logisztikai, raktártechnikai IT hátteret képesek vagyunk biztosítani.

Abszolút költséghatékony ez a fajta együttműködés a leendő betelepülő bérlőkkel is: mert bár valószínűleg használnak egy készletnyilvántartó szoftvert, a mi szoftverünk kimondottan az ő igényeiknek készülő, raktárvezérlésre testreszabott szoftver. Ha közös együttműködés van az Autóker Logisztikai Kft.-vel – akár logisztikában -, akkor ezt abszolút testre tudjuk szabni, az adott bérlőnek,és abban is tudunk segíteni, hogy automatizáljuk a teljes logisztikai folyamatát, a kapcsolatrendszer és az IT kommunikáció kiépítését a további partnerekkel, a beszállítókon és a vevőkön keresztül a disztribúciós alvállalkozókig is.

Az ipari parkoknál az egyik legfontosabb szempont a jó megközelíthetőség. Milyen pozitívumokat említene ezzel kapcsolatban?

Megközelíthetőség szempontjából rendkívül jó helyzetben vagyunk: az M0-ás és az M5-ös autópálya csomópontjában, a Ferihegyi Repülőtértől 10 percre található a logisztikai központ. Nagyon előnyös ez a dél-pesti elhelyezkedés, az ország minden pontjából könnyen megközelíthető. Szerencsénk van abból a helyzetből is, hogy a már átadott, és célszerűen használható M0-ás mellett van a raktárkomplexumunk: ennek a területnek a szerepe és a pozíciója egyre inkább felértékelődött azáltal, hogy a körgyűrűt átadták. Nem elhanyagolható a Budapesttől való távolság sem: az M5-ösön keresztül 10-15 perc alatt a belvárosból ideér az ember. A tömegközlekedéssel a 3-as metró Határ úti megállójától busszal 25 perc alatt el lehet érni a logisztikai központot.

Az M5-Gyál Business Park, méreténél fogva mint munkahelyteremtő sem elhanyagolható: a gyáli kistérség munkaerő potenciálját kihasználva csökkenthetjük az ingázással összefüggő környezetszennyezés káros hatásait is. Pozitívumként említeném, hogy elkészült a tanulmányterv, amely alapján megvalósítható a régebbi telephelyünkön jelenleg is használatban lévő iparvágány kibővítése, ami egy közel 1 km-rel történő meghosszabbítással az egyes ütem hátsó részéhez csatlakozna be. Ezáltal egy keresztirányú dokkolással tudnánk az érkező vagonokat fogadni és indítani, és egy belső vasútüzem lehetővé tenné az export import szállítmányok vagonjainak a vontatását is. Piaci pozíciójuk erősítése érdekében és a válságmenedzsment részeként, célunk a nagyvállalatok mellett egyre több kis-és középvállat részére is egy költséghatékonyabb, modern logisztikai szolgáltatási rendszer felépítése, amelyben az Autóker Logisztikai Kft. személyében a megfelelő partnerre találnak.