Parkolunk, de hol?

Egyre nehezebb parkolóhelyet találni. Gyakori látvány, főleg csúcsidőben, hogy az autósok szinte már-már ütik egymást egy jó utcai parkhelyért, miközben a pár méterre levő mélygarázsban, parkolóházban több száz üres hely van. Vajon miért van ez? És mi a helyzet a Hegyvidéken? Parkolási helyzetelemzésünk e kérdésekre keresi a választ.

A magyarok többsége még nem szeret közösségi garázsban parkolni – osztja meg tapasztalatait Kocsis Ferenc Árpád, a Magyar Parkolási Szövetség titkára. „A garázsban vagy utcán kérdése alapvetően praktikusságról szól: az ember mindent a lehető legkevesebb energiaráfordítással szeret megoldani. Néhány üdítő kivételtől eltekintve – sok parkolóházban keskeny és meredek le- vagy feljárón kell behajtani, előfordul, hogy sötét van, szűkek a helyek így gyakran csak többszöri tolatással sikerül a két vonal között megállni, a szomszéd könnyen meghúzhatja a kocsim fél oldalát – leginkább ez a kép él bennünk a parkolóházakról. Hiányzik a marketing a garázsok üzletpolitikájából, e nélkül ma már semmit sem lehet eladni. Kint az utcán nincsenek ilyen gondok, megállok, fizetek és megyek a dolgomra.” Nézzük meg tehát, mi is a helyzet az utcán!

Az utcai parkolás egy sajátságos dolog – mondja Orosz László, a XII. Ker. Önkormányzat Városgazdálkodási Irodájának felszíni parkolási ügyekért felelős ügyintézője. „A fizető parkolóhelyek jelentős részét ugyanis nem klasszikus parkolásra használják a lakók, hanem a köztereken tárolják az autóikat, mivel nincsen elég mélygarázs, ahol megfizethető áron elhelyezhetnék őket. A főútvonalakon ingyenesen lehet várakozni, ami egy joghézagnak köszönhető: habár a főváros jelenleg érvényes rendelete értelmében a főútvonalak is a parkolási övezetek részei, ezek nem kerületi, hanem fővárosi gondozásban állnak és itt nincsenek parkolóórák kihelyezve. A kerületi gondozásban lévő mellékutcákban a fizető parkolóhelyek kihasználtsága a teljes kerületre vetítve, többéves átlagot figyelembe véve kb. harminc százalék. Ez első hallásra meglepően alacsonynak tűnhet, azonban meg kell vizsgálnunk egyfelől a területi, másfelől az időbeni eloszlást, és így máris egészen más képet kapunk. A kerület „alsó részében”, azaz a János Kórház, Széll Kálmán tér, Alkotás út, Városmajor utca által határolt területen lényegesen magasabb az arány, a hetven, nyolcvan százalékot is eléri, míg az ezen kívül eső területeken csupán tíz-tizenöt százalék. A munkanapok sajátságos jellemzője, hogy az agglomerációban lakó, Budapesten dolgozó jelentős számú munkaerő a kerületünk határán, a nem fizető részben áll meg gépkocsijával, ahonnan tömegközlekedéssel megy tovább. A napi nyolc-tíz órát itt pihenő autók akadályozzák a környéken lakókat.”

A parkonet.com parkolási hírportál adatai szerint csúcsidőszakban a Széll Kálmán tér, Böszörményi út, Alkotás utca háromszögben szinte lehetetlen utcai parkolóhelyet találni, ám a mélygarázsok még ilyenkor is rejtegetnek szabad helyeket. Csukás Csongor, a MOM Park üzemeltetéséért felelős cég vezérigazgatója nem érti, miért alakult ki ez a helyzet, amikor a mélygarázs olcsóbb, mint a felszíni parkolás. Az ár náluk pl. 300 forint/óra, míg az utcán 320 forint. A MOM Park környékén nagyon kevés az utcai parkolóhely, míg sok irodaház található itt. Az 1234 parkolóhellyel rendelkező garázs kihasználtsága hetven százalék körüli, a telítettség reggel 8-9, ill. 17-18 óra körül a legnagyobb. „Folyamatos fejlesztések zajlanak –mondja Csukás Csongor – a biztonságérzet növelésére több világítást tettünk be, piros-zöld parkolóhely- kijelzéseket építettünk be, több kamerát helyzetünk el és beépítettük a rendszám- felismerő rendszert, ami az ügyfelek dolgát nagyban megkönnyíti.”

Az óránkénti díj mindig alacsonyabb nálunk, mint az utcán, jelenleg 250 forint – osztja meg velünk Szabó László, a Mammut Zrt. üzemeltetési igazgatója. „1200-1400 parkolóhelyünk van összesen, a kihasználtság a nyári szezonban alacsonyabb, novembertől júniusig azonban a hetven százalékot is meghaladja. A parkolóházban nagyságrenddel kevesebb a gépkocsi- feltörések, lopások száma, mint az utcán. A Magyarországon először nálunk bevezetett rendszámfelismerő rendszert össze szeretnénk kötni a rendőrség adatbázisával is, amely a tolvajokat végképp elrettentené. Sokakat egyébként a kényelem hoz be ide: az ember lifttel fel tud menni az áruházba, esőben, hóban nem kell az utcára kilépnie.”

Mindenki eldöntheti tehát, mi számára a szimpatikusabb. Egészen friss hír, hogy száztíz férőhelyes mélygarázs épült a MOM Művelődési Központ mellett, a Larus Étterem és Rendezvényközpont vendégeinek fogadására, amely egy hete nyílt meg. Az ökoházként üzemelő garázs fűtéséről a Hegyvidék szennyvize gondoskodik.