Nyolcszáz millió forintos fejlesztés a pogányi reptéren
Újabb, 800
millió forint összértékű fejlesztések előtt áll a Pécs-Pogány
Nemzetközi Repülőtér, amelynek forgalma fokozatosan nő – közölte a
repteret működtető kft. ügyvezető igazgatója az MTI-vel.
Ács Gyula beszámolt arról, hogy jövő év tavaszáig felújítják a
légikikötő két, repülők és földi kiszolgáló járművek tárolására
szolgáló hangárját, megkezdik a helyi repülős klub bázisának
kivitelezési munkálatait, továbbá több, a téli üzemet biztosító
eszközt vásárolnak. Mindezt főként önkormányzati forrásból fedezik.
Magyarázata szerint a folyamatos fejlesztés azért is fontos,
mert a nemzetközi forgalom előtt idén márciusban megnyílt reptér
iránt a légitársaságok, utazási irodák és az utasok részéről is
egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik, és néhány év múlva elérhetik a
tervezett évi százezer személyes utasforgalmat. A növekedés pedig
csak magas szintű szolgáltatásokkal tartható fenn.
Ács Gyula utalt rá: március végétől heti négy alkalommal
közlekedik menetrendszerinti járat Bécs és Pécs-Pogány között, és
bár a charterjáratok elindítására az utazási irodák idén még nem
tudtak felkészülni, valószínű, hogy a baranyai megyeszékhelyről
jövőre légi úton is elérhetővé válik a horvát, a görög, esetleg a
bolgár tengerpart.
A reptér tulajdonosainak képviselői tárgyalásokat folytatnak
különböző társaságokkal állandó légi járatok beindításáról. Nem
kizárt, hogy a közeljövőben közvetlen járat indul Hollandiába, a
térségben ingatlanvásárlások okán ugyanis mintegy 30 ezer holland
állampolgár lakik, s ők igényt tartanának rá.
Ács Gyula emellett számít rá, hogy a Pécsi Tudományegyetem
külföldi hallgatóinak is egyre nagyobb hányada választja majd a
közlekedés ezen kényelmes és gyors formáját. Az utasoknak jelenleg a
schwechati reptérről négy kontinens hetvenhárom városába van
csatlakozásuk, így szinte minden külföldi könnyen tudna haza- és
visszautazni.
A Baranya megyei és a pécsi önkormányzat közös tulajdonában lévő
Pécs-Pogány Nemzetközi Repülőtérre eddig mintegy 4 milliárd forintot
költöttek. A beruházás első ütemében, 2003 novemberében átadták az
1,6 milliárd forintból kiépített, 31 méter széles kifutópályát,
ezzel az ország legdélibb légikikötője alkalmassá vált közepes
nagyságú repülőgépek fogadására.
A repteret egy évvel később, mintegy félmilliárd forintból
irányfénnyel és rádiónavigációs rendszerrel szerelték fel, hogy
este, ködben, rossz látási viszonyok között, két irányból is
fogadhasson 50-100 személyes, sugárhajtású gépeket. Mindezt tavaly a
töltőállomás üzembe helyezése, bekötőutak építése követte.
Az új utasterminált a márciusi megnyitón adták át olyan, kevésbe
látványos fejlesztésekkel együtt, mint az informatikai-, poggyász-
és csomagkezelő-, valamint a biztonsági rendszer.
A megyeszékhely központjától nyolc kilométerre délre, 110
hektáros területen fekvő, jelenleg 40 alkalmazottat foglalkoztató
reptér 1950-ben létesült, az 1960-as évek közepéig működött. Amikor
biztonsági és gazdaságossági indokkal megszüntették a belföldi
utasszállító légi közlekedést, a létesítmény főként mezőgazdasági és
sportcélokat szolgált.
A reptér korszerűsítését, kihasználtságának növelését az 1990-es
években kezdeményezték Pécs és Baranya politikai, gazdasági vezetői
arra hivatkozva, hogy oldani fogja a régió, de főleg a megye
közlekedési elszigeteltségét és jó hatással lesz a gazdasági
fejlődésre.