Nehéz idők várnak a fogyasztás templomaira – Túlélésre rendezkednek be a plázák

A Westfield Group, a világ legnagyobb bevásárlóközpont-fejlesztő- és üzemeltető cége a tulajdonában lévő 55 egyesült-államokbeli plázájából 50-ben lerövidíti a nyitvatartási időket, hogy a rohamosan romló eladásokat produkáló bérlői felkészülhessenek a takarékoskodásra- írja a Bloomberg. A kezdeményezéshez más bevásárlóközpont tulajdonosok is csatlakoztak, köztük Amerika legnagyobbja is.

“A
legtöbb pláza március 1-től fél órával később nyit, és fél órával korábban zár
majd hétköznapokon, és a vasárnapi nyitva tartást is egy órával megrövidítjük.
Azért döntöttük a nyitvatartási idők korlátozása mellett, hogy a kiskereskedők
takarékoskodhassanak forrásaikkal és reagálni tudjanak a változó vásárlói
magtartásra. A döntés előtt konzultáltunk a bérlőkkel, akik pozitívan fogadták a
kezdeményezést” – nyilatkozta az ausztrál Westfield szóvivője, aki nem erősítette
meg, hogy a bevásárlóközponti bérleti díjakat is csökkenthetik majd.

A
Westfield mellett a Simon Property Group Inc., az Egyesült Államok legnagyobb
bevásárlóközpont tulajdonosa is hasonló intézkedéseket foganatosított a bérlők
költségcsökkentetési törekvéseinek támogatása érdekében.

A munkerőpiaci
folyamatok tartós romlása miatt a fogyasztói kiadások és a kiskereskedelemi
forgalom fél éve töretlenül csökken USA-ban, még az egyébként jelentős
bevétel-növekedést hozó karácsonyi vásárlási szezon is igen nagy csalódást
okozott a kereskedelmi láncok számára. 1992 óta (amióta rendelkezésre állnak
adatok) egyszer sem volt példa arra, hogy a kiskereskedelmi vállalatok hat
egymást követő hónapban a forgalom csökkenéséről tettek volna jelentést.

Az egyre nehezebb helyzetbe kerülő kiskereskedők miatt a
bevásárlóközpontok helyzete is egyre borúsabb: az egyéb költségcsökkenési
intézkedések mellett a pláza tulajdonosok a bérleti szerződések újratárgyalására
és a valószínűleg a bérleti díjak csökkentésére kényszerülnek. A helyzet
valószínűleg Magyarországon sem alakul másként. Piaci információk szerint a
bevásárlóközpontokon egyre nagyobb a nyomás: a forgalom folyamatos csökkenésével
az üzletek mind nehezebb helyzetbe kerülnek, a korábban dinamikus bővülési
terveket fontolgató kiskereskedelmi láncok pedig polcra tették terjeszkedései
szándékaikat. Az új bérlők megszerzése egyre nagyobb kihívás, a meglévő
bérlőkkel pedig akár a bérleti szerződések újratárgyalására is sor kerülhet.