Megállíthatatlan az online vendégéjszakák térhódítása

Az összes szobafoglalásnak Budapesten közel harminc, vidéken már negyven százaléka online csatornákon történt tavaly – áll a BDO és a Turizmus.com közös, idén megismételt átfogó online szállodaipari felmérésében. A kutatásból többek között kitűnik, hogy az elmúlt két évben jelentősen koncentrálódott az online szállásközvetítők piaca, ugyanakkor felértékelődött a saját, mobileszközökre is optimalizált honlapon keresztül zajló értékesítés szerepe is.

Miközben az elmúlt öt év során a budapesti 3-5 csillagos szállodák összes szobaéjszakája éves szinten átlagosan 4,4 százalékkal tudott bővülni, a növekedés üteme az online szobaéjszakák esetében meghaladta az évi 24 százalékot. Ez utóbbi terület növekedése – amelyet a 2009-es válság sem tudott megtörni – 2012-ben tovább gyorsult, és a piaci szereplők egyöntetű vélekedése szerint a fenti tendencia a következő években is folytatódni fog.

 

A budapesti online szobaéjszakák csaknem 75 százalékát online utazási irodák (OTA – Online Travel Agent) értékesítik. Ezen a területen az elmúlt két év során jelentős piaci koncentráció zajlott le: két piacvezető nemzetközi OTA (Booking.com, Expedia.com) együttes részesedése 48,5 százalékról 58,9 százalékra nőtt. Ezzel egy időben a saját honlapon keresztül zajló értékesítés aránya 15-ről 25 százalékra emelkedett – elsősorban a központilag menedzselt hotelláncok honlapjainak köszönhetően.

 

Vidéken nő kuponos függőség

 

A vidéki 3-5 csillagos szállodai piac jövedelmezőségét az elmúlt években szintén egyre növekvő mértékben befolyásolja az online értékesítés: tavaly már az összes vendégéjszaka negyven százalékát az online foglalások biztosították, ami értékben több mint 25 milliárd forintot jelent. A vidéki szegmensben a három legjelentősebb online közvetítő a szállás.hu, a booking.com és a szállásvadász.hu voltak.

 

„A kuponos értékesítés a hazai 3-5 csillagos szállodapiacon különösen a belföldi közönséget célzó vidéki szegmensben vált egyre népszerűbbé – mondta el Hegedűs Attila, a BDO Hotel és Ingatlan ügyvezető partnere. – Míg 2010-ben a vidéki szállodák 72 százaléka élt valamilyen diszkonttáras értékesítési formával, 2012-re ez az arány már 84 százalékra emelkedett.”

 

A legnagyobb növekedést két év alatt a Maiutazás.hu könyvelhette el, miközben a szállásadók körében továbbra is a Csak1nap.hu a legnépszerűbb. „Fontos megjegyezni, hogy a szálláshelypiacon a nagy kuponos szolgáltatók (Bónuszbrigád.hu, Kuponvilág.hu) kevésbé versenyképesek, ami az ezen a területen irreálisan magasnak számító jutalékszintnek, illetve a kapcsolati tőke hiányának egyaránt tulajdonítható” – tette hozzá Papp István, a BDOnline vezető szakértője.

 

Egyre kiemeltebb szerep jut a saját honlapnak

 

Mivel a szállásközvetítők által biztosított foglalásoknak komoly ára van – a jutalék egyes OTA-k esetében éves szinten akár a 25 százalékos szintet is elérheti –, egyre több szálloda ismeri fel, hogy érdemes a saját honlap megfelelő fejlesztésével is diverzifikálni az online értékesítési csatornáit.

 

„A szállodáknak a minél jobb minőségű, és mobileszközökre is optimalizált honlap létrehozása azért is komoly érdeke, mert mind Magyarországon, mind világszinten egy év alatt közel megduplázódott a mobileszközökön keresztüli látogatások és végrehajtott foglalások száma – hangsúlyozta Gál Péter, a BDO Hotel és Ingatlan tanácsadója hozzátéve: – Minden szálloda más és más online stratégiával tud sikeres lenni. A weboldal-fejlesztésnek, a folyamatos HD minőségű médiatartalom létrehozásának, illetve az online értékesítésre és közösségi oldalakon való kapcsolattartásra alkalmazott munkatárs alkalmazásának költségei azonban tapasztalataink szerint a legtöbb esetben bőségesen megtérülnek.”