Még Wáberernek is alkalmazkodia kell

A fuvarozás, logisztika ugyan nem a legkockázatosabb iparág, de 2010 első felében a felszámolások száma 32,33 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

A felszámolások ilyen szintű emelkedése ebben az iparágban jelentősen meghaladja a nemzetgazdasági átlagot, mivel az összes magyar cég tekintetében a felszámolások „csupán”  14,42 százalékkal emelkedtek, áll a Dun & Bradstreet (D&B), nemzetközi cégminősítő elemzésében.

A növekvő felszámolások ellenére továbbra is egyre több cég alakul az iparágban. Míg 2009 júniusában 16 161 társas vállalkozás tevékenykedett szállítás vagy raktározási főtevékenységgel hazánkban, addig 2010 első felének végén már 17 457 cég szerepelt a cégnyilvántartásban. A cégalapítási kedv ebben a szektorban sem csökken: 4 százalékkal több, azaz 895 céget alapítottak valamilyen szállítási, raktározási tevékenységgel ebben az évben 2010 júliusáig.

Az ágazat cégeinek bedőlési arányát vizsgálva szintén romlás tapasztalható, mivel míg az elmúlt egy évben 4,07 százalék volt az iparágban tevékenykedő cégek bedőlési aránya, addig egy évvel ezelőtt csupán 2,48 százalék. A bedőlési szint – a működő cégekre vetített fizetésképtelenségi eljárások aránya – Magyarország összes vállalatára vonatkozóan szintén nőtt, mivel 2,62 százalékról 2,99 százalékra emelkedett.

Jó hír, hogy az iparág fizetési szokásai nem változtak jelentősen az egy évvel ezelőttihez képest, mivel az átlagos fizetési határidő továbbra is 20 nap körül van, és a fizetési késedelem még egy keveset javult is, jelenleg átlagosan 11 nap, ami jobb, mint a nemzetgazdasági átlag.
A végelszámolásokat is figyelembe véve 2010 első félévében 642 cég szűnt meg az iparágban végelszámolás, felszámolás vagy csődeljárás következtében, míg 2009 azonos időszakában csupán 468. Az iparág bővülése ebből következően valószínűleg lassulni fog, mivel idén a közel 650 cégbezárásra jutott 895 új cégalapítás, egy évvel ezelőtt pedig szintén közel 900 pontosabban, 864 cég alakult, míg csupán 468 szűnt meg.

Az iparág legmeghatározóbb szereplője a Waberer’s is alkalmazkodott a válság okozta megváltozott feltételekhez, mivel 2010 második negyedévében kétéves átlagéletkorú járműállománya a legfiatalabb volt Európában, azonban úgy döntött, hogy három évre emeli az átlagéletkort, de emellett folytatja járműparkja bővítését. Látszik, hogy még egy ilyen folyamatosan stabil és javuló pénzügyi helyzetű nagyvállalat, mint a Waberer’s sem mulaszthatta el a jelenlegi gazdasági helyzethez való alkalmazkodást.
A Waberer’s Cégcsoporton belül a credit management széles jogkörrel, a megszokott back office státuszából kilépve, mint front office látja el a közel 90 milliárdos árbevétellel rendelkező, 40 ország összesen 6 ezer vevőjének kezelését.