Forintosítható hasznot hoz a banki tanácsadás

Mind inkább elvárás a kisvállalkozások részéről a felkészült és szakértő banki tanácsadói háttér megléte – derül ki az OTP Bank legfrissebb vállalkozói felméréséből. A kijelölt tanácsadók nem csak a pénzügyek, hanem az általános üzletvitel világában is segítséget nyújtanak.

Egyre fontosabb a kisvállalati szegmens számára a közvetlen banki kapcsolat, valamint a naponta hasznos ismeretekkel szolgáló banki tanácsadói háttér – derül ki az OTP Bank MKV- (Mikro- és Kisvállalati) üzletágának legfrissebb vállalkozói felméréséből. A vállalkozók nem csak fontosnak tartják a lehetőséget, hanem szívesen használják is napi szinten a tanácsadók segítségét.

 

„A 100 millió forintnál nagyobb árbevételű vállalkozások csaknem fele informálódik közvetlenül a banki tanácsadójától, ami a tapasztalataink szerint arra utal, hogy a kisvállalati szektor szereplői sokkal rugalmasabbak, és gyakrabban tájékozódnak kijelölt kapcsolattartójuktól” – érzékelteti a kisebb méretű vállalkozói kör szokásait Csonka Tibor, az OTP Bank Mikro- és Kisvállalati Igazgatóságának ügyvezető igazgatója. Csonka Tibor szerint hasonlóan intenzív a kapcsolat a vállalkozók és a bank között a 100 millió forint árbevétel alatti szegmensben is, ám ott jellemzően a fiók és a fióki ügyintéző a referenciaszemély a vállalkozó számára.

 

A szegmens szereplői számára a személyes, bejáratott banki kapcsolat fontos szempont a jövőt illető döntéseiknél is. Mutatja ezt, hogy a felmérés szerint a 100 millió forint feletti árbevételű társaságok 40 százalékának fontos a biztos háttér. A bevált és bejáratott banki kapcsolatot tehát nagyra tartják a vállalkozások, a kialakult kötődést nehezen adják fel.

 

Ezt a gondolkodásmódot az is erősíti, hogy a vállalkozók felismerték: valódi értéket jelent a meglévő tanácsadói kör mindennapos használata. „Egy jól megválasztott szolgáltatással, a meglévő, ingyenes tanácsadói kör használatával a kisebb méretű vállalkozások napi szinten kézzel fogható haszonra tehetnek szert. Különösen, hogy mind jellemzőbb, hogy a hitelintézetek a banki szolgáltatásokhoz közvetlenül kapcsolódó tanácsokon túlmutató, akár általános üzletviteli útmutatással is segítik a kisvállalkozók életét” – húzza alá Csonka Tibor.

 

Hogy mennyire fontos a személyes kapcsolattartás, a testreszabott tanácsadás a 100 millió forint árbevétel feletti kör számára, azt az is mutatja, hogy a vállalkozók elégedettségét ennek megléte jelentős mértékben növeli. Az OTP Bank felmérése szerint személyes kapcsolattartó megléte mintegy 15 százalékponttal emeli a vállalkozások elégedettségét. „Ebből is következik, hogy a bankoknak aktív – a kisvállalati szegmens igényeire szabott – tanácsadói hálózatot kell kialakítaniuk és fenntartaniuk” – hangsúlyozza Csonka Tibor.

 

Ugyanezt támasztja alá a felmérésnek az a megállapítása, hogy bankválasztás során a kisvállalkozókat befolyásoló tényezők között első helyen egyértelműen az akár üzletviteli segítséget is nyújtó szakértők és tanácsadók megléte és könnyű elérhetősége áll. Második helyen a kiterjedt fiók- és ATM-hálózat a meghatározó, míg a harmadik legfontosabb szempont az internetbankolás lehetősége. A költségek és díjak mértéke csak ezután következik. „A felmérés is mutatja, hogy a kisvállalkozások számára a költségek szintje ugyan fontos, ám nem elsődleges, miközben a személyes kiszolgálás, a tanácsadás hiánya vagy megléte kiugró jelentőségű” – érzékelteti a tapasztalatokat Csonka Tibor.