Átalakul a Józsefvárosi és a Keleti pályaudvar

A Józsefvárosi pályaudvart egy éve zárta be a MÁV, és azóta is a VIII. kerületi önkormányzattal egyeztetve keresik a terület hasznosítási lehetőségeit ? mondta el a ReSource-nak Kavalecz Imre, az állami vasúttársaság szóvivője.

Az Orczy térnél, a Józsefváros nemrég felújított, átalakított részénél működött hosszú ideig a Józsefvárosi pályaudvar, amely a MÁV egyik teherszállítási központja volt Budapesten, és némi utasforgalmat is lebonyolított. A szinte egészen bent, Budapest ?szívében? lévő logisztikai központ nem illett a Józsefváros egyik legjobban hasznosítható pontjára, a hatalmas teherautók zavarták a környék nyugalmát. A MÁV a soroksári logisztikai központ megnyitásával helyezhette át a teherszállítási centrumot, az utasforgalmat pedig a közeli Keleti pályaudvarra irányították át ? magyarázta lapunknak a szóvivő.
Kavalecz szerint a bezárt Józsefvárosi pályaudvar helyén semmiképpen sem akarnak a környék számára zavaró fejlesztéseket végrehajtani, ezért nem logisztikai, szállítási centrumot hoznának itt újra létre, hanem ingatlanfejlesztésre készülnek. Egyelőre az előkészítés zajlik a cégnél, így például számos egyeztetésen alakítják ki ? a kerületi önkormányzattal közösen ? a konkrét hasznosítási elképzeléseket. A szóvivő a részletekről annyit mondott, hogy várhatóan irodai és kereskedelmi, illetve valószínűleg lakófunkciókat kap a pályaudvar térsége. A környéken az Orczy tér az utóbbi években amúgy is átalakulóban van, kereskedelmi és lakóépületek egyaránt épültek itt igényes kivitelezésben. Ehhez szeretne a jövőben a MÁV is igazodni, és hozzájárulni a városnegyed megújulásához, fejlesztéséhez.
A Józsefvárosi pályaudvar bezárásával együtt a többi úgynevezett fejpályaudvart
korszerűsíteni akarja a vasúttársaság. A VIII. és VII. kerület határán álló Keleti korszerűsítésének tervjavaslata például már 2005-ben elkészült ? a www.mav.hu oldalon olvasható. Az is fontos szempont, hogy a négyes metró építése után a Baross téren két vonal találkozik majd, ami a Keleti térségében komoly ingatlanfejlesztési lehetőségeket nyithat meg. Nem véletlen, hogy a közelben, az egykori Ügető helyén épül Közép-Európa egyik legnagyobb üzlet- és bevásárlóközpontja, az Aréna Plaza.
A MÁV a Keleti pályaudvaron az elővárosi forgalom erősítése mellett kifejezetten ingatlanhasznosítási lehetőségeket is fontolgat. Az épület oldalszárnyainak pinceszintjén és a pályaudvar vége felé, az úgynevezett Százlábú híd után elkeskenyedő sávban vannak ?felszabadítható területek?. A Verseny utca Baross téri kezdőpontjánál a kocsijavító csarnok hasznosítására is vannak terveik. Az itteni tevékenységeket ugyanis a MÁV az előkészítés alatt álló ?szerelvény-előkészítő üzemi pályaudvarra? vinné át. Ezt a létesítményt Rákos állomáson alakítanák ki a jövőben. Szintén felvetődött a Verseny utcai posta funkciója is, bár az itteni területek jogállását még tisztázni kell.
Korábban nyilvánosságra kerültek olyan tervek is, amelyek szerint a budai fejpályaudvar, a Déli helyén is ingatlanfejlesztést indítana a MÁV. Ezek a tervek azonban az utóbbi időben kevésbé tűnnek valószínűnek. A Déli pályaudvar vasúti funkcióit Budán egyébként ? szükség esetén ? a Kelenföldi pályaudvar vehetné át. Kérdés, hogy a négyes metró elkészülésével, a Kelenföldi és a Keleti pályaudvarok összekapcsolása után mit tervez értékes bel-budai ingatlanjaival a nemzeti vasúttársaság. A sok évvel ezelőtt kidolgozott elképzelések szerint ugyanis nemcsak a pályaudvar területét, hanem a Déliig vezető vágányok helyén is hatalmas területek nyílnának meg a fejlesztések előtt. Így az I. és a XII. kerület határán, az egyik legexkluzívabb budai környéken szabadulnának fel hatalmas térségek az ingatlanfejlesztés előtt.