A bérleti díj és a helykihasználás a legfontosabb

Tudatosabbak lettek a bérlők az irodapiacon. Az irodaválasztásnál a két legfontosabb döntési szempont a bérleti díj és a hatékony helykihasználás a bérlők számára.

Ez azt mutatja, hogy a bérlők egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy a havi költségeket nem csak a fajlagos bérleti díj határozza meg, hanem a teljes bérelt terület nagysága. – derül ki a GVA Robertson és az Office Garden közös felméréséből.

Az Office Gardent fejlesztő GRT Group és a GVA Robertson üzleti partnerei körében végzett felmérést mélyinterjúkon keresztül, amely során irodakeresési szokásaikról kérdezték a cégeket.

A válaszadók nagyjából fele-fele arányban tartják a bérleti díjat, illetve a hatékony irodakialakítást a legfontosabb döntési szempontnak a bérelt irodaterület kiválasztásakor. Fontos szempont az üzemeltetési költségek nagysága, míg az iroda megközelíthetősége és a lokáció már kevésbé fontos döntési tényezők. A megkérdezett bérlők az első három döntési szempont között egyáltalán nem említették a tömegközlekedési lehetőséget, a felmondási feltételeket, vagy az üzemeltető személyét.

“Ez nem azt jelenti, hogy ezeket a szempontokat nem vizsgálnák meg a bérlők a kiválasztás során, de nem ezek a legfontosabbak.” – mondta Tilki Róbert, az Office Garden kizárólagos bérbeadó ügynöksége, a GVA Robertson ügyvezető igazgatója. – “A bérlők tudatosabbak lettek; azzal, hogy a bérleti díj mellett a hatékony terület kihasználást is a legfontosabb döntési tényezők közé sorolják, látszik, hogy tisztában vannak, hogyan tudják effektíven csökkenteni bérleti költségeiket.”

A cégek költségérzékenysége saját megítélésük szerint nőtt a kialakult gazdasági helyzet miatt, de nem kiugró mértékben Továbbra is racionálisan mérlegelnek az ajánlatok között, és nem feltétlenül a legolcsóbbat választják ki.

“Ezt az Office Gardenbe költöző bérlők között mi is tapasztaltuk.” – említi Torma Ignác az Office Gardent építő GRT Group vezetője. – “Mi nem a fajlagos bérleti díjakban versenyzünk a többi piaci szereplővel. A terület adottságai, az épület alaprajza lehetővé teszi, hogy sokkal hatékonyabb irodakialakítást érjenek el a bérlőink, mint más házakban. Ez pedig a teljes területre vetített bérleti költségekben jelentkezik megtakarításként. Az Office Garden magas telítettsége igazolja a személyes megkérdezés eredményeit.”

Az új iroda kiválasztásában a fent már bemutatott döntési szempontok mellett olyan tényezők is szerepet játszanak, mint az irodaház korszerűsége és minősége, ami a válaszadók szerint az ügyfeleik számára is értéket jelent. A kiválasztott irodaház mellett szóló indokok között találunk a kollégák számára megfelelő elhelyezkedést, vagy a cég másik telephelyének könnyű megközelíthetőséget. A kollégák és az ügyfelek érdekeit egyaránt szolgáló parkolási lehetőségek is többször megjelentek a döntési szempontok között. Ezek a döntési szempontok azonban jellemzően már csak az utolsó körben, a közel egyforma ajánlattal rendelkező házak összehasonlításakor kerülnek előtérbe.

A bérlők tudatosságát az is alátámasztja, hogy a személyes megkérdezések szerint az ingatlan tanácsadón kívül más forrásból, internetről, partnereiktől is tájékozódnak az iroda kiválasztása előtt.

A megkérdezett bérlők szinte kivétel nélkül idén vagy tavaly költöztek új irodaházba. Bár a korábbi irodaház elhagyásának okai meglehetősen vegyesek, de gyakran köszön vissza a nagyobb terület igény. Ez nem meglepő, mivel egy bizonyos telitettség fölött az irodaházban elfogynak a nagyobb összefüggő területek, így a bővülés miatt megnövekedett területigényű cégek számára a költözés jelenthet megoldást.

A felmérés során megkérdezett cégek közül néhányan több szinten fértek csak el korábbi irodaházukban, és a szintek közötti ingázás sok esetben jelentősen csökkentette a munkahatékonyságot. A megkérdezett bérlők a távozás további okaként a nem hatékony irodakialakítás, a műszaki hiányosságok, illetve a speciális igényeket sorolták fel.