Román vasúti visszafejlődés

Románia láthatóan nem tette magáévá az Európai Unió közlekedéskoncepcióját, hiszen az Indóház online értesülései szerint a napokban több ezer kilométer vasúti vonal bezárását, vagy magánkézbe adását tervezik. Mindezt hihetetlen sebességgel tervezik végrehajtani, mely sokban hasonlít 1968-as hazai közlekedési koncepció végrehajtására, mely alapjában tette tönkre hazánk vasúti hálózatát.

Marcin Szala felvétele

Romániában azonban a történet mondhatni többszereplős, úgymint a közlekedési minisztérium, a CFR (román vasúttársaság), a szociális egyeztető tanács, a szakszervezetek, valamint az IMF részvételével zajlottak a tárgyalások.

Az IMF 3,6 milliárd eurós elővigyázatossági hitelkeretet bocsátott a román kormány rendelkezésére, amelynek ellentételezéseként az állami vállalatok „ésszerűsítését”, hatékonyságának növelését várja el.

A mellékvonalak üzemeltetése nem térül meg, így bezárják, vagy magánkézbe adják – ha lesz idő leadni a pályázatot…

Legyünk tárgyilagosak: ténylegesen bezárásra „mindössze” 1474 kilométernyi szakaszt ítéltek. a fennmaradó mintegy 2300 kilométer üzemeltetése magánkézbe, vagy a regionális szerveződések felügyelete és finanszírozása alá kerülhet. Azonban érdekes csavar, hogy a közlekedési minisztérium az első ilyen közlemény kiadásakor mindössze 2, azaz kettő napot hagyott a pályázóknak a jelentkezés benyújtására.

Szintén pontosítanunk kell az elbocsátások tekintetében: amit egyelőre biztosan tudni, az az, hogy a pályavasúttól (CFR SA) 1500 embert küldenek el az év folyamán, a többi üzletág még nem közölt hivatalosan számokat, azonban árulkodó, hogy a hatezres irányszám a minisztériumból származik. Az adatokat két információ fényében kell nézzük: egyrészt csak a CFR SA összadóssága meghaladja az IMF-hitel harmadát, másrészt a vasút „olcsón megússza”, mivel egyes források szerint az állami vállalatoktól összesen idén mintegy 30 000 embert küldenek el.

Az egész kérdés természetesen folyamatos egyeztetések tárgya, de legalábbis kérdéses, mekkora beleszólása lesz a szakszervezeteknek a helyzetbe az IMF-el szemben.