Budapesten a világ szeme – A világ legnagyobb ingatlanpiaci vásáráról jelentjük

A világ ingatlanpiaci szereplői – mint minden évben március elején – fél szemüket ismét a cannes-i riviérára szegezik: a világ elsőszámú ingatlanpiaci eseménye, a MIPIM minden évben abszolút referenciapontként és piaci indikátorként szolgál a szektor számára, s az idei MIPIM-en sincs ez másként.

Az iparág szereplői számára talán még sosem volt ilyen fontos, hogy összegyűljenek, és a együtt keressék válaszokat az ingatlanpiacok felett lebegő hatalmas kérdőjelekre, illetve találjanak némi támpontot arra vonatkozóan, hogy merre mozdulnak el az ingatlanpiacok a még mindig rendkívül bizonytalan globális pénzpiaci és gazdasági környezetben. Az idei MIPIM sokaknak számára nehezen és kevésbé pozitívan indul, Budapest életében azonban mindenképpen emlékezetes és mérföldkőnek számító eseménynek ígérkezik. Az összes város közül ugyanis Budapest kiemelt szerepet kap, és idén először az állam, a főváros és a fejlesztők széleskörű összefogásával a korábbiaknál háromszor nagyobb standon, illetve exkluzív eseményeken jelenik meg. A MIPIM-ről jelentjük.

A cannes-i MIPIM kétségkívül a világ egyik vezető ingatlanos vására, mely az ingatlan világának kulcsszereplőit látja vendégül minden évben: befektetőket, fejlesztőket, végfelhasználókat, építészeket, szállodacsoportokat, politikai döntéshozókat és ingatlanos szövetségeket. A MIPIM mint minden évben, most is tökéletes piaci indikátorként szolgál az ingatlanszektor számára, a most sincs ez másként: az idén éppen huszadik születésnapját ünneplő vásár sajnos nehezen tudná letagadni, hogy az iparág éppen történetének egyik legnagyobb kihívásával próbál megküzdeni.

A MIPIM kiállítói-és látogatószáma az elmúlt évek ingatlanpiaci eufóriája közepette évről évre rekordokat produkált, és az európai ingatlanpiacok felett gyülekező felhők ellenére a vásár 29 ezres látogatószáma még tavaly is csúcsokat döntött. Idén azonban úgy tűnik, hogy a MIPIM is látványos trendfordulót kénytelen elkönyvelni: a korábban beharangozott 29 ezer látogató helyett idén mindössze 18 ezren regisztráltak az eseményre, a kiállítók területe pedig végül 4 ezer négyzetméterrel kisebb lett az eredetileg tervezettnél.

A vásáron ez egyik legszembetűnőbb jelenség a korábbi nagyon intenzív orosz és közel-keleti jelenlét mérséklődése. Bár Moszkva, Szocsi és a legnagyobb szereplők most is itt vannak, valójában egy komplett Russian Village pavilon voltak kénytelenek törölni végül a szervezők a vásár térképről. Nem csak az orosz reprezentáció csökkent le az azonban jelentősen: mindenki meglepetésére a kiállítói listán még két hete is szereplő City of Bukarest is nyom nélkül eltűnt. Kiállítói helyén a szervezők az utolsó pillanatban egy rögtönzött standot fabrikáltak.

Az idei MIPIM tehát sok nemzetközi szereplő emlékeiben valószínűleg nem a legeredményesebb és legkellemesebb vásárként marad meg, Budapest életében azonban minden bizonnyal mérföldkőként tarthatjuk majd számon. Az idei vásáron Budapest ugyanis rendkívül intenzív jelenléttel képviselteti magát. A budapesti stand idén először a Budapest Business Region klaszter keretében a főváros, az állam, és a fejlesztők széleskörű összefogásával valósul meg, hogy fővárosunk végre valóban világszínvonalon jelenjen meg a világ legnagyobb ingatlanos vásárán.
Budapest standjának fókusza az innováció, hangsúlyozva, hogy a magyar fővárosban épül az Európai Unió Innovációs és Technológiai Intézetének székhelye, 2009 pedig a Kreativitás és Innováció Európai Éve. Az innováció mellett stratégiai elhelyezkedésével, a Duna kínálta egyedi lehetőségekkel, valamint a magasan képzett munkaerejével érvel a magyar főváros.

A standon kiállít a Budapest Business Region keretei közt a DunaCity, a Talentis Group, a TÓPARK, a Duna Spirit, a B&V Group, a Martinsa Fadesa, valamint az AERA Property Marketing, a BBR klasztermenedzser cége. A BBR egyben további 12 klasztertagot is képvisel, melyek külön kiállítóként nem jelennek meg. A fővárost a Studio Metropolitana, az államot pedig az ITDH képviseli.
A vásáron részvevő magyar szereplőkkel beszélgetve az elsődleges benyomásunk az, hogy -ahogyan a szektorban általában – MIPM-en is hatalmas méretű átrendeződés és mozgás tapasztalható: nagyon sok, az elmúlt években bebetonozottnak hitt szereplő tűnt el a vásárról, azonban rengeteg a korábbi éveknél hangsúlyosabban megjelenő kiállító is – az utóbbiak között szerepel Budapest is, aki Magyarország jelenleg rendkívül negatív megítélése ellenére teljes erőbedobással jelenik meg a nemzetközi porondon.

A Budapest stand rendkívül eseménydús programot kínál majd az odalátogatók számára, s a vásáron a város és Magyarország rendkívül sok extra megjelenési lehetőséget kap majd. Ezek között az egyik legjelentősebbnek a csütörtöki un.végfelhasználói (End Users Lunch) ebéd ígérkezik. Az eseményen a magyar főváros idén először kiemelt lehetőséghez jutott, hogy meggyőzze a világ 80 legnagyobb vállalatának – egyebek mellett a Microsoft, a Google vagy a UPS stratégiai döntéshozóit a Budapest régió előnyeiről. A magyar főváros az esemény ebédjének exkluzív szponzoraként 7 perces előadást tarthat, és egyéb megjelenésekkel is felkeltheti a döntéshozók figyelmét. Az ebéden a Budapest Business Region felkérésére Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter érvel a magyar főváros mellett.

A világ legnagyobb ingatlanpiaci vásárának eseményéről és a budapesti aktivitásokról és a Portfolio.hu és a REsource további riportokkal és interjúkkal jelentkezik.