Elkészült a Nyugat legnagyobb terminálja
A Nemzeti Fejlesztési Terv 6 milliárd forintos támogatásának köszönhetően több mint 8 milliárd forintos összköltségvetéssel elkészült a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő Intermodális Központja, azaz mostantól lehetővé válik a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás összekapcsolása.
A beruházással
Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre, amely
környezetkímélő módon biztosítja az áruk szabad áramlását, a régió
áruforgalmának optimális bonyolítását.
A gönyűi kikötőből
vízi úton szinte bárhová el lehet érni a Duna-Majna-Rajna Csatornán keresztül. A
kikötő kapcsolatot teremt a levantei szektorral, a FÁK országaival, a skandináv,
brit és ibériai országok rakodóbázisaival, de kontaktus jön létre Tisza-menti
településekkel, a német, holland, belga csatornahálózatokkal, a Majna, Mosel,
Neckar, Rhone, Maas folyókkal. A gönyűi kikötőt közúton a 1-es számú fő útról
lehet megközelíteni, ez kapcsolódik a Budapest-Bécs közötti M1-es autópályához.
A kikötő könnyen csatlakoztatható az E-60-as főútra, amely a franciaországi
Bres-től a romániai Constanza-ig vezet, és az E-75-ös jelzésűre, amely Istad
(Svédország) és Rijeka (Horvátország) között teremt közúti kapcsolatot. A
közelben a Budapest-Bécs közötti kétvágányú villamosított vasútvonal fut.
Gönyű kiváló adottságai ellenére azonban eddig az integrált
szállítmányozási lánc nem volt folytonos, így az Intermodális Központ
megépülésével lehetővé válik, hogy a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás
összekapcsolásával ugyanazt a rakományegységet be- és kirakás nélkül,
háztól-házig terjedő fuvarozással lehessen továbbítani. Ennek köszönhetően
Győr-Gönyű a Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési termináljává válik. A
beruházás jelentősége vitathatatlan, hiszen a vízi szállítás nemzetgazdasági és
környezeti haszna jóval nagyobb a közúti és vasúti szállításnál. Azonos vonó
(toló) teljesítmény mellett a vasúthoz viszonyítva nyolcszor, a közúti
közlekedéshez képest huszonötször annyi árutömeget lehet szállítani, 1 tonna
szállított tömegre eső járműtömeg a többi közlekedési járművekhez képest a
legkisebb, a szállítás teljesítményére vetített üzemanyag-felhasználás a többi
ágazathoz képest kevesebb, a vízi közlekedés javítási illetve fenntartási
költségei fajlagosan kisebbek.
A projekt megvalósításával az
Észak-dunántúli térség intermodális szállítási lehetőségei környezet és
energiakímélő vízi, vasúti és kombinált szállítások részarányának növelésével
valósul meg, bekapcsolódva a nemzetközi kombinált fuvarozási rendszerekbe és
hatékonyan kihasználva a kiépített létesítményeket. A beruházás során elkészült
egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál, a vasúti és közúti forgalmat
bevezették a kikötőbe, ennek érdekében az 1. számú főút 1,5 km-es szakaszát új
nyomvonalra helyezték és elkészült egy közúti felüljáró is, megépült egy
ötvágányú vasúti átadó-átvevő állomás, melynek saját vasúti távközlését is
kiépítették, valamint csatlakozott a MÁV számítógépes irányító rendszeréhez is.
Elkészült egy 8,5 km hosszú összekötő vágány, melynek feladata az összeköttetés
biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között. Az
iparvágány építése miatt egy 3400 m2 zajvédő falat is felhúztak.