Online lakáskeresés vakondirtással

Vakondirtót ritkán rendelünk lakáskeresés közben. De ki tudja, mikor lesz rá szükségünk. Talán ezért is szerepel az egyik ingatlankereső portál ajánlatai között, közvetlenül a költöztető, lakberendező cégek és ügyvédi irodák hirdetései mellett. Az internet ingatlanos oldalain a fő cél persze az új otthon megtalálása, illetve a régi eladása. Az Ingatlan.net Kft. országos felmérése során megkérdezettek 60 százaléka keres lakást a világhálón, míg a válaszadók 42 százaléka kínálja ugyanott eladásra régi otthonát. Ennél csak az újsághirdetés népszerűbb, ami egyben azt is mutatja, hogy az eladók és vevők igyekeznek minden csatornát kihasználni a tájékozódásra és tájékoztatásra.

A potenciális lakáskeresők többsége otthon vagy a munkahelyén már el tudja érni az internetet, miközben a közvetítők bevonásával lebonyolított ingatlanügyletek száma is emelkedik. A kettő együtt szélesre tárja az online ingatlankereskedéshez vezető kapukat. A világhálón elérhető vevők éppen az ingatlancégek potenciális vásárlói. A neten szörfölők többsége 29-35 év közötti, átlagos vagy a fölötti jövedelemmel bíró első lakáskereső, illetve a család bővülésével továbblépni szándékozó, akinek kevés az ideje és a türelme a szokványos lakáskeresés lebonyolításához. A világháló pedig lényegesen lerövidíti az első tájékozódó köröket.

Az ingatlanos portálok alapvetően két csoportba oszthatók. Az elsőbe a beruházók által létrehozott oldalakat sorolhatjuk, amelyek egy-egy lakópark, társasház bemutatását tűzik ki célul. A másikba a szélesebb merítést kínáló hirdetési gyűjtőhonlapok tartoznak. Lakáskereséskor többnyire az utóbbiak jelentik a kiindulópontot. Első lépcsőben az ár, a méret, az elhelyezkedés, illetve a szobaszám szerint válogathat az érdeklődő. Némi kitartás elengedhetetlen a sikeres böngészéshez, hiszen az első merítés elrettentően nagy lehet. A nagyobb hirdetési portálok – például az ingatlan.com és az ingatlanexpressz.hu – több mint százezer ajánlatot tartalmaznak. A listákat azután további feltételek – hely, emelet, lift, kert, garázs, műszaki paraméterek – megadásával szűkítheti a látogató. A részletes kereső használatához azonban némi piacismeret, illetve saját vágyaink és lehetőségeink pontos feltérképezése szükséges. A kezdő lakáskeresőnek többnyire kevés fogalma van az ideális ár-érték arányról, vagyis arról, hol, milyen méretű, felszereltségű, adottságú lakás mennyit ér, mitől lehet drágább, illetve milyen szempontok alapján próbálhat alkudozni az eladóval. Néhány portál (lakascentrum.hu, ingatlan.com) ingatlanpiaci statisztikákkal siet látogatói segítségére, míg az ingatlan.net “kínálati ár-szolgáltatást” is nyújt, amelynek révén a böngésző tájékoztatást kap az adott terület adatbázisban szereplő ingatlanjainak átlagáráról, illetve a szélső értékekről is. A szakszerűbb segítséget váróknak ingatlanközvetítőket ajánlanak. Természetesen azokat, amelyek hajlandóak megfizetni az internetes oldal hirdetési tarifáit.

A nagyobb hirdetési bázisok egyébként információk áradatát zúdítják böngészőikre. Az ügyvédek, közjegyzők, illetékhivatalok lajstroma mellett majd’ minden cég kínál valami egyedit. Az ingatlan.net “kisokos” rovatában a piaci trendekről, jogszabályokról és illetékekről olvashatunk, míg ajánlataiban költöztető, lakberendező és lakásfelújítást vállaló cégeket is találhatunk. Az ingatlan.com-on a házépítők és vakondjárás sújtotta olvasók találhatnak segítséget, az e-otthon.hu látogatói online kérhetnek jogi tanácsadást, a lakáscentrum.hu-n pedig a megmaradt építőanyagok akcióiról adnak hírt.

Az online lakáskeresés előnye a hirdetések nyomon követése, amelynek révén nem kell mindig újra és újra végigböngészni az egész adatbázist, elég a friss ajánlatokat megnézni. Akad olyan szolgáltató, amely a szempontoknak megfelelő új ingatlanról e-mailben értesít.

Az ingatlanos portálok furcsa öszvérei a hírportálok, illetve a nagy ingatlanközvetítő hálózatok site-jai. Az előbbiek zömében a fejlesztők hirdetései, illetve a lakáskereső programok mellett olvashatunk a piaci trendekről, eseményekről. Életünk nagy ingatlanüzletét azért ne ezekre alapozva kössük. A médiaközlések objektív gyűjteményes kiadása mellett ugyanis találhatunk közöttük erősen szubjektív ingatlanpiaci látleletet is. Utóbbiak saját elemzéseket is közreadnak, böngészőprogramjaik révén pedig hiteles és pontos adatokat közölnek a meghirdetett ingatlanokról.

A hirdetési portálok mellett az interneten szép számmal akadnak ingatlanfejlesztők által életre hívott ingatlanos oldalak. A lanyhuló kereslet miatt a beruházók egyre többet áldoznak erre a célra. A külföldi cégek kivétel nélkül élnek ezzel a reklámlehetőséggel, míg a magyarok nem mindig. Mindemellett az új lakások 70-80 százalékát hirdetik meg a neten. A portálok színvonala meglehetősen különböző. A fapados változat megelégszik a beruházás vázlatos bemutatásával, míg a luxusprezentációk virtuális sétára hívják az érdeklődőt, sőt a program lehetőséget ad az ingatlan belső átrendezésére is. A választható lakástípusokról, méretekről, alaprajzokról, illetve a műszaki paraméterekről és az árakról viszont szinte minden fejlesztői portálról tájékozódhatunk. A honlapnak elsősorban a potenciális vevőkört kell kiszolgálnia, így a lakópark vagy a társasház bemutatását a leendő lakók ízléséhez és elvárásaihoz kell igazítani. Egy külvárosi, olcsó anyagokat és egyszerű építészeti megoldásokat használó beruházás esetében visszatetsző lenne egy puccos site, míg a különleges projektek iránt érdeklődőket elriaszthatná egy igénytelen honlap.

Az oldalak többnyire statikusak, bár egyre több honlap nyújt betekintést az értékesítés menetébe. Az online foglalásra egyelőre még kevés cég ad lehetőséget, a vásárlás lebonyolításához pedig még mindenütt személyes jelenlét szükségeltetik. Ez azonban gyorsan megváltozhat, hiszen az ingatlanközvetítők térnyerése – az idén már a lakások 40 százalékát profik értékesítették -, az internethasználat terjedése, valamint a lakáseladás lassulása mind e felé tolja az értékesítőket.