A frekventált helyeken épülő lakásokhoz garázst is vesznek a vevők

A hosszabb távon
gondolkodó lakásfejlesztők nem megváltást fizetnek az
önkormányzatoknak, amiért nem alakítanak ki parkolóhelyeket a
telkeken belül, hanem garázst építenek a házaik alá – áll az Engel
Group MTI-hez eljuttatott elemzésében.

A Magyarországon több mint 100 milliárd forintot befektető Engel
Group megfigyelése szerint gyakori, hogy – a jogszabályoknak
egyébként megfelelően – a lakást építő cégek megváltást fizetnek az
önkormányzatnak annak érdekében, hogy ne kelljen megépíteniük a
jogszabályokban előírt garázsokat.

A hosszabb távon gondolkodó befektetők azonban a belvárosban és
környékén nem alkalmazzák ezt a megoldást. Ennek oka elsősorban az,
hogy a vásárlási szokások vizsgálatánál már többször kiderült: azok,
akik jó minőségű lakást vásárolnak, előbb vagy utóbb szeretnék
biztonságban tudni autójukat is. A frekventáltabb területeken pedig
egyébként is nehéz a megállás. Jó példa erre az Engel beruházásában
készülő budai Sun Palace lakópark, ahol a garázsok jelentős része
elkelt már a lakópark befejezése előtt.

A fogyasztói vizsgálatokból az is kiderül, hogy a nagyobb
lakások vásárlói nem egy, hanem kettő vagy három beállót is
vásárolnak, a család nagyságától, illetve az autók számától függően.
Azt azonban az Engel vizsgálata is megerősítette, hogy vannak olyan
területek, ahol nem adhatóak el a garázsok. Az olcsó lakásoknál a
garázs ára az újonnan megvásárolt otthon negyedét-harmadát is
elérheti. A kispénzű vásárlóknak ez megfizethetetlen. Ráadásul
gyakorta autó nélküli családok költöznek ilyen helyre, vagy olyan
autóval rendelkeznek, amelynek ára jóval kisebb a garázsénak.

A külföldiek lakásvásárlási szokásai lényegesen eltérnek a
magyarokétól. Számukra evidencia, hogy a komfortos élet része a
saját garázs is. Az Engel Group által épített, de külföldieknek
eladott lakások 99 százaléka garázzsal együtt kelt el.