Klasszikusokat érdemes felújítani

Kiskereskedelmi ingatlan fejlesztéséhez ma már nem elég egy jó koncepció, a fejlesztőknek alaposan meg kell vizsgálniuk a vonzáskörzet vásárlási szokásait és vásárlóerejét, valamint a lokációt.

Egyre erősödik az a trend, amely a belvárosi felújított klasszikus ingatlanokban kialakított üzletházakban látja a kiutat a megtorpant kiskereskedelmi piacon. Az idén átadni tervezett és a ténylegesen átadott kiskereskedelmi területek arányából jól látható, hogy nagyon sok ingatlanfejlesztő kockázatosnak tartja további bevásárlóközpontok építését. A bérlők visszafogták vagy teljesen leállították bolthálózat-bővítési stratégiájukat, mivel a kereslet átrendeződni látszik – véli Kalapács Kornél, a Váci1 üzletházat fejlesztő Orco Kft. magyarországi vezetője.

A kereslet visszaesése, ahogy az a már működő házak példáján is látható, területenként eltérő. Ezért is nagyon fontos egy fejlesztő számára, hogy felmérje a kiskereskedelmi projektje vonzáskörzetében a vásárlóerőt és a vásárlási szokásokat.

A Colliers nemzetközi ingatlan-tanácsadó legújabb piaci elemzése szerint a jelenlegi kiskereskedelmi helyzet óvatosabb, stratégiailag átgondoltabb terjeszkedésre késztette a kereskedőket, és ez jelentősen megnehezítette az új projektek bérbeadását. Sok nemzetközi kereskedelmi márka, amely korábban Budapesten kívül terjeszkedett, a tavalyi válságos év után most nagyobb figyelmet fordít a lokációra és a demográfiai adatokra. Mindezek fényében a kitörési pontot az ún. „desztinációs központok” megjelenése jelentheti. Azok a kisebb, belvárosi, kereskedelmi célú épületek, amelyek építészetileg különlegesek, és a bennük lévő üzletek kínálata exkluzív.