Nem érdemes a frankhitellel vásárolt autót most eladni
Az autóvásárlókat is erősen sújtja az erős frank – mondta az InfoRádiónak a Budapest Autó vezérigazgatója. Révész Tamás kijelentette: a lízingszövetség tárgyal a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletével arról, hogy engedélyt kapjanak a futamidő meghosszabbítására a nehéz helyzetbe került adósok esetében. Ráadásul a svájci frank hitellel vásárolt autókat eladni sem érdemes, mert az árfolyam miatt a hitelösszeg megugrott, az autó értéke pedig a piaci viszonyok miatt csökkent – mondta el az Inforádió kérdésére Gablini Gábor autókereskedő.
A magas árfolyam azokat a vevőket is sújtja, akik annak idején nem felelőtlenül vették fel a hiteleket – mondta az InfoRádiónak Révész Tamás. A Budapest Autó vezérigazgatója szerint az átlagos bedőlési idő három év körül van. “Nem arról van szó, hogy az ügyfél trükközne, vagy nem akar fizetni – hanem arról, hogy valamilyen okból nem tud, mert például megszűnt a munkahelye, vagy olyan mértékű volt az árfolyamváltozás, hogy a havi terhet már nem tudja elviselni” – hangsúlyozta. Az egyetlen igazi megoldás a törlesztőrészlet csökkentése – ez viszont óhatatlanul a futamidő növekedésével jár. A lízingszövetség ezért most arról tárgyal a PSZÁF-fal, hogy ilyen esetekben adjon engedélyt a jogszabályban megengedett maximális futamidő túllépésére – mondta Révész Tamás.
Azok a svájci alapú autóhitelek jelentenek igazán súlyos problémát, amelyeket 0 százalékos kezdőrészlettel és úgynevezett díjfelezővel vettek fel – mondta az InfoRádiónak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ez ugyanis azt jelentette, hogy az első egy vagy két évben a havi díjnak csak a felét kellett fizetni – viszont a további futamidőre eleve magasabb törlesztőrészlet maradt.
Mivel az árfolyam közben erőteljesen megemelkedett, ezek a vevők gyakorlatilag nem tudnak szabadulni, hiszen a tartozásuk drámaian megnőtt, és mivel az autópiac nyomott, az autójuk értéke jelentősen lecsökkent. El azonban csak akkor adják a tulajdonosok az autót, ha már végképp nincs más megoldás – tette hozzá Gablini Gábor, aki példaként elmondta, hogy egy 2008-ban, egy hárommillió forintos autóra felvett hárommilliós hitelből mára 4-4,5 milliós lett, míg az autó értéke másfél millió forint környékére vagy még az alá csökkent.