Alkalmazkodás és kivárás a kiskereskedelmi piacon
A magyarországi kiskereskedelmi ingatlanok piaca továbbra is a stabilitás jeleit mutatta 2011 első felében, miután tavaly elérte ezt az állapotot. „A piaci szereplők alkalmazkodtak a helyzethez, és várják az előbb-utóbb elkerülhetetlen fellendülést. A piac vegyes képet mutat, mivel néhány helyszín – különösen a jól kigondolt stratégiával rendelkező, jó elhelyezkedésű projektek – fejlődik, sőt akár virágzik is, míg más bevásárlóközpontok még mindig szenvednek a válság hatásaitól.” – mondta Koroknai Szabolcs a Colliers International budapesti irodájának társigazgatója az ingatlan-tanácsadó cég legfrissebb kiskereskedelmi piaci jelentése kapcsán.
A belföldi kereslet nem mutatott érzékelhető változást az év első felében, a statisztikai adatok stagnálást mutatnak a kiskereskedelmi forgalomban az előző év azonos időszakához viszonyítva. Nem érződött semmilyen pozitív hatása az év eleji SZJA változásoknak sem, és úgy tűnik, hogy a kilábalás a jelenlegi helyzetből egy elhúzódó folyamat lesz. Az év első felében csak egy nagyobb kiskereskedelmi központ nyitotta meg kapuját, az Ablon által fejlesztett, 5 600 m2-es Europeum a Blaha Lujza téren. A projekt az első pár hónap tapasztalatai alapján sikeresnek mondható. Jó forgalmi adatokat mutat és a bérbeadottság is 80% felett van, olyan bérlőkkel, mint a H&M, a Müller és a Deichmann. A központ inkább tekinthető „high-street” jellegűnek, mint bevásárlóközpontnak. Ugyanakkor a Nagykörút környező részeibe is sikerült új életet lehelnie, itt több új bolt is nyílt az elmúlt időszakban. Kezd helyre állni a Nagykörút Nyugati tér és Margit-híd közötti szakaszának kiskereskedelmi élete is, miután a hidat újra átadták a forgalomnak a felújítási munkálatok elkészültével. Csökkent ezen a részen az üres boltok száma, a bérlők visszatértek.
Októberben nyílik meg az ORCO emblematikus Váci1 projektjének (11 000 m2 GLA) első három emelete, melyben olyan boltok lesznek, mint a Hard Rock Café és a Szamos Marcipán egy reprezentatív üzlete valamint a Pinko vagy a Vilebrequin. A projekt második fázisa ezt majd 2012 őszén követi. Ennek során a felső szinteket adják majd át, ahol lesz többek közt egy tetőtéri lounge étterem, valamint egy különleges turisztikai attrakció, mely az egész 1 700 m2-es negyedik emeletet elfoglalja majd.
A KÖKI Terminál (55 000 m2), az Árkád Szeged (34 000 m2) és a Siófok Pláza (6 000 m2) átadása szintén az év végéig van tervbe véve. Itt is még nehezebben megy a bérbeadás, és a tulajdonosoknak sokszor hozzá kell járulniuk a boltok kialakításához is, hogy fontosabb bérlőket tudjanak az üzletházba vonzani. Budapest domináns bevásárló utcái a Váci utca és az Andrássy út továbbra is népszerűek a kereskedők, különösen a luxusmárkák körében, ezek a helyszínek növekvő forgalmat mutatnak, különösen az Andrássy út. A Replay és a Sinequanone új boltokat nyitott itt, és jelenleg több szerződés is aláírás előtt áll új, nemzetközi, magas minőségű márkaboltok megnyitásáról. Az Andrássy útnak lassan érezhető a jótékony hatása a környező utcákra is, néhány csatlakozó vagy párhuzamos utcában (pl. Paulay Ede, Hajós, Nagymező) már láthatóan beindult a bérlői aktivitás, különösen a helyi eklektikus és „designer retail” koncepciók esetében.
A bérleti díjakkal kapcsolatban a Koroknai Szabolcs elmondta, hogy általánosságban véve a bérleti díjak továbbra is alacsonyak, miután az elmúlt két évben 10–30%-kal estek, de a legjobb helyszíneknek már sikerült stabilizálni vagy akár növelni is a bérleti díjaikat. Az egyik ilyen pozitív példa a MOM Park, amely sikeresen szerzett meg több új, magas színvonalú bérlőt, olyan bérleti díjakon, amelyek bizonyos esetekben jelentősen meghaladják azt, amit a korábbi bérlők fizettek. Olyan márkák készülnek itt üzleteket nyitni, mint a French Connection, a Stefanel, a H&M és a Vapiano. Hasonló pozitív példa még a Mammut és az Aréna Plaza. Az újabb bevásárlóközpontok fejlesztése 2013–2015-re fog tolódni. A következő két évben egyre nagyobb lesz az aktivitás a régebbi központoknál, hogy megújítsák megjelenésüket és koncepciójukat az új bérlők vonzása érdekében.
„Egy ilyen projekt, amely fejlesztés alatt áll a korábbi Material Center, egy fővárosi lakberendezési központ, amelyet egy belvárosi outletté alakítanak át. A projekt neve Grand Fashion Outlet (GFO), az átadás 2012 tavaszára várható, és a Colliers International a kizárólagos tanácsadó és bérbeadó ügynöksége. Ez lesz az első ilyen koncepció Budapesten: egy jól megközelíthető 8 000 m2-es divat outlet egy vegyes használatú épület három szintjén, amely a külváros helyett a városközpontban