Olcsóbb balatoni kikötőkért lobbiznak

További 30 százalékkal szeretnék csökkenteni a balatoni kikötők a mederhasználati díjat, mert az új, a korábbinál kisebb tarifa még mindig gátolja a kikötőfejlesztések beindulását és a vitorlás turizmus fellendülését.

Mint Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek elmondta, segítségért a térség országgyűlési képviselőihez fordulnak. A túlzott mederhasználati díjak is okolhatók azért, hogy az elmúlt években nem történt érdemi kikötőfejlesztés a Balatonon, és a tó vitorlásturisztikai potenciáljának jelentős része máig kihasználatlan – tette hozzá. A kétezer vitorlásférőhelyet magáénak tudó, és ezzel – becslései szerint – a balatoni piac 40-45 százalékát uraló hajózási társaság több kikötőtulajdonossal, illetve üzemeltetővel egyeztette álláspontját. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. augusztus elején csökkentette a Balaton és a Velencei-tó korábbi mederhasználati díjait. A mederhasználónak 2015-től a vízfelületen elhelyezett építmények és hajóállások területe után vitorláskikötő esetén 289, komplex csónakkikötő esetén 144 forintot kell fizetni évente négyzetméterenként.

 

Ha nem sikerül változtatni a jelenlegi mederhasználati díjakon, akkor a Balatoni Hajózási Zrt. öszszehívja a tóparti önkormányzatokból álló tulajdonosi körét az üzleti tervek és a tervezett eredmény módosítása érdekében. „A mederhasználati díjak többletköltségének jó, ha a felét tudjuk továbbhárítani a bérlőkre” – mondta a vezérigazgató. Katasztrófának nevezte, hogy a mederhasználati díjat évente növelni kívánják az inflációval. Szerinte ez 15-20 év távlatában megduplázódó díjat valószínűsít.