Van, ahol már egy autó árát elkérik egy garázsért!
Budapest legnépszerűbb részein, különösen Buda frekventáltabb területein már egy középkategóriás autó árát is elkérik egy garázsért – derül ki az Otthon Centrum elemzéséből. A megyeszékhelyek sem maradnak el sokban a fővárostól, és bár a garázspiac nem pörög úgy, mint a lakáspiac, drasztikus visszaesésre nem kell számítani.
Budapest felkapottabb részein egy középkategóriás autó áráért kínálják a garázsokat, de a megyeszékhelyeken sem sokkal olcsóbb a fedett gépkocsitároló: a garázspiac pörgése elmarad a lakáspiacétól, de a tulajdonosoknak nem kell drasztikus visszaesésétől tartaniuk.
Az Otthon Centrum hálózatában értékesített garázsok ára minimálisan 1-5 százalékkal emelkedett idén.
Buda frekventáltabb részein jellemzően 5-5,5 millió forintba kerül egy garázs, de hasonló árakkal találkozhatunk a belvárosi kerületekben is.
Az új lakások terén népszerű XI. és XIII. kerületekben az átlag 4,2-4,3 millió forint, de ez középérték: mindkét kerület külső részein – ahol bőven akad parkolóhely – ennél olcsóbb, de a városrész centrumában inkább az 5 millió forint feletti ár a jellemző. A külső pesti kerületekben sem sokkal marad 5 millió forint alatt az ár.
Vidéken mérsékeltebb a kereslet a garázsokra, elsősorban a nagyobb városokra koncentrálódik. Ez az árakon is meglátszik: a legtöbb városban 3-4 millió forint között kapható egy garázs, de a régió központokra ennél magasabb ár a jellemző: Debrecenben döntően 4-5 millió forint közötti kínálják a garázsok többségét. Miskolcon átlag 4 millió forintért, Szegeden, Székesfehérváron pedig az átlag 4,7 millió forint.
Az elhelyezkedésen kívül persze a garázsok mérete és jellege is árbefolyásoló tényező. Egy nagyobb méretű önálló garázs mindig átlag feletti áron kel el. Az érdeklődést nagyban meghatározza, hogy a környéken mennyire sűrű a beépítés, és milyen a közterületi parkolási lehetőség
– árnyalta a képet Soóki-Tóth Gábor. Az Otthon Centrum elemzési vezetője megjegyezte: az új építésű projektek esetében szinte kizárt az alku, listaáron mennek el a lakásokhoz épített garázsok. A kétezres évek elejére jellemző tendencia megváltozott,
egyre többen szeretnének garázst, sőt: a több beállóhely iránti igény is érezhetően megnőtt a zöldövezeti, alacsonyabb beépítési sűrűségű városrészekben.
Azokban a városrészekben, ahol a településszerkezet miatt a lakásszámhoz viszonyítva kevés a garázshely, ugyancsak növekszik a kereslet. Annak ellenére, hogy a fizetős övezetekben lakók számára kedvezményes a közterületi parkolás – nagyon sok városrészben az ott lakók nem találnak kényelmes parkolóhelyet. A külső kerületekben elsősorban a zárható, önálló bejárattal rendelkező garázsok iránt van igény. A gépjárművek elhelyezése mellett a háztartási, sport és szabadidős eszközök tárolási igénye is szempont, különösen a 12-13 m2-nél nagyobb alapterületű garázsok esetében, arról nem is beszélve, hogy egyre több kisvállalkozás működik garázsokban.
A járványt követően a városokban az autó használat érezhetően megnőtt, amennyiben a tendencia tovább folytatódik, a jövőben a garázsok iránti igény is nőni fog, a tulajdonosoknak nem kell számolniuk a kereslet visszaesésével.