Új év, új iroda? – mi a fontos egy új iroda kiválasztásánál?

Budapest, 2025. január 29. – Megközelíthetőség, tisztaság, levegőminőség és az örök téma, a hűtés-fűtés működése és szabályozása. Ezek a legfontosabbak egy-egy iroda használói számára – ez derült ki az ICON által készített bérlői felmérés eredményeiből. Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON property management igazgatója szerint bár 2025-ben is több lehet a kihasználatlan irodaterület, de az igazán jó minőségű irodák felértékelődnek és aki akar, remek feltételekkel köthet új üzletet.

A 4,4 millió négyzetméteres budapesti ingatlanpiac 13,9 százaléka áll üresen, ez 0,6 százalékos bővülés félév alatt az MNB legutóbb publikált adatai alapján. Ráadásul az elmúlt negyedévekben látott keresleti szintek és az újonnan átadni tervezett területek volumene mellett a kihasználatlanság további emelkedése várható.

Az MNB adatai alapján az országosan megkötött szerződések 46 százalékát adták a szerződéshosszabbítások a legutóbb vizsgált időszakban, ezzel érdemben meghaladva az elmúlt hat év (2018–2023) 39 százalékos átlagos értékét.

Az ICON szerint ugyanakkor a szerződéshosszabbítások és megújítások nagy aránya nem abból fakad, hogy a cégeknek nincs forrásuk a költözésre és fejlesztésre, a legtöbben csak kivárnak a piaci bizonytalanságok miatt. „Aki most akar váltani, remek feltételekkel köthet új üzletet.  Általános tapasztalat, hogy az igazán jó területek felértékelődnek. A legmodernebb, legjobb fekvésű, legtöbb szolgáltatást nyújtó irodákért már most sorban állnak az érdeklődők” – mondta Kákosy Zsolt.

Hogy mire érdemes figyelni egy új iroda keresésénél? Az NRC független piackutató intézet által végzett, átfogó B2B felmérés* az ICON által kezelt irodaépületek bérlőinek döntéshozói körében azt mutatja, hogy a felhasználók számára a legfontosabb szempontok az iroda esetében a megközelíthetőség (tömegközlekedéssel, autóval, kerékpárral), a takarítás minősége, a levegőtisztaság, vagy éppen a portaszolgálat munkája. Előkelő helyen szerepel a listában a minden közösségben érzékeny pontnak számító hűtés-fűtés és annak irodán belüli szabályozhatósága is.

„Az ICON-nál kiemelten fontosnak tartjuk megismerni a bérlőink véleményét – és ezt ajánljuk mindenkinek. Munkáltatóként érdemes a költözés előtt felmérni a munkavállók igényeit, hogy melyek azok a szempontok, amelyekre mindenképpen figyelnünk kell az új iroda kiválasztásánál” – mondta Kákosy Zsolt.

Érdemes tehát megvizsgálni a lehetőségeket és az igényeket, majd aztán nyitott szemmel járni. Nem szabad elfelejteni, hogy az iroda egyre inkább HR-eszközként funkcionál és hozzájárul a munkavállalói elégedettség növeléséhez.

 

Az ICON Real Estate Managementről

A többségében magyar tulajdonú ICON a hazai piacon egyedülálló módon egyesíti a property management és a facility management szolgáltatások szinergiáit azzal, hogy prémium irodaházak és bevásárlóközpontok, logisztikai parkok teljeskörű ingatlankezelését végzi megbízói részére. A vállalat mára 655 000 m2 irodát, kereskedelmi és logisztikai ingatlant kezel (property management), illetve mintegy 1 000 003 m2 területet üzemeltet (facility management) a legmagasabb szakmai sztenderdek szerint, integrált megoldásokat alkalmazva. Az ICON Real Estate Management által kezelt portfolióból kiemelkedik a MOM Park bevásárlóközpont és irodaházak, a belvárosi Roosevelt Irodaház, valamint a Budapest Dock Szabadkikötő, a Nokia Skypark, valamint a Corvin5 WELL minősítésű irodaház.

 

*Az ICON Real Estate Management Kft. által kezelt irodaépületek bérlőinek döntéshozói körében készített kvalitatív és kvantitatív kutatást az NRC Kft. készítette. A kvalitatív kutatás minta száma: 19 céggel készült online mélyinterjú, mélyinterjúk ideje: 2024. május – augusztus. A kvantitatív kutatás online kérdőíves felméréssel zajlott. Mintanagyság: 107 fő, adatfelvétel ideje: 2024. augusztus – szeptember.