Nyilvános a paraméterkönyv

Elérhetővé tették a budapesti közösségi közlekedés paraméterkönyvét, amely alapján a BKV járatainak közlekednie kell. Nagy változásokra nem kell számítani, de lesz olyan busz és villamosvonal is, aminek legalább a száma új (régi) lesz.

A május első napjától érvényes paraméterkönyv nem konkrét menetrendet, hanem a követési időközöket, az alacsonypadlós járművek számát, valamint az adott vonal típusát, buszok esetén jármű méretét tartalmazza. A közlekedési napokat több intervallum szerint osztották fel, ezek a következők: munkanap reggel 6 és 9 óra között a reggeli csúcsóra, 9 és 15 óra között (pénteken csak 13 óráig) a napközbeni, tovább 18 óráig és pénteken 13 és 16 óra között a délutáni csúcsóra, míg 21 óra és az üzemzárás között minden nap a késő esti időszakot kell érteni. Ezeket a táblázatokban is így kell keresni. A reggeli és a késő esti időszakban akkor találunk követési időt, ha az összefüggően legalább egy órán át üzemel a vonal, napközben és a délutáni csúcs esetén ez a duplája. Természetesen megtalálhatjuk az iskolaszüneti paramétereket is, ezeket szün. rövidítéssel jelölték.

A hétvégi napokat három felé osztották, így a hajnali időszak a járat üzemkezdetétől szombaton 7 óráig, míg vasárnap nyolc óráig tart, ha legalább 60 percet üzemel már a járat, míg a délelőtti mértékadó időszakot szombaton 7 és 13, vasárnap 8 és 13 óra között jelölték ki, tovább 19 óráig a délutáni mértékadó oszlop érvényes. Utóbbi kettő esetben legalább 3-3 órát kell járnia az adott vonalnak ezekben az időszakokban.

A paraméterkönyv elején megismerhetik a BKV Zrt. jelenlegi járműállományát, típusra, darabszámra és férőhelyre lebontva. A paraméter-táblázatokban látható értékek a vonal egy órában történő átlagos indulásait jelentik, tizedestört értékeket ezért úgy kell értelmezni, hogy az adott órában olyan egész perces követési időközök fordulnak elő, amelyek átlaga a feltüntetett törtszámmal egyezik meg. Például a 7,5 perces követés 7-8 perces indulási közöket jelent. A paraméterkönyvben narancssárgával jelölik azokat az időközöket, ahol a megállóban, a menetrendi lapon a rejtélyes „6-9 perc” szerepel. A itt paraméterkönyv az átlagos követési időközt tartalmazza, ami esetünkben 7,5 perc. Fontos megjegyezni, hogy kékkel emelték ki a tavalyi évhez viszonyított változásokat.

Nézzük meg a főbb változásokat: véglegessé vált a 28-as és a 37-es villamosok átszervezése, az Izraelita temető kiszolgálása érdekében a 37-es napközbeni részleges üzemszünetekor (ekkor azok 37a jelzéssel csak a Sörgyárig közlekednek) 28-as jelzéssel járnak ki a villamosok. Utóbbi járat a Blaha Lujza térről 8.16-kor indul, az utolsó pedig 15.36-kor hagyja el a végállomást. Egyéb időszakokban 28A jelzéssel a Kozma utcáig jár az eddigi 28-as villamos.

Fontos változás, hogy az eddigi 21-es villamost 51-esre nevezik át, valamint TW6000-es szerelvényekkel fog közlekedni. A betétjárata továbbra is a ferencvárosi vasútállomás és a Ferenc körút között jár, de hajnalban Ferencváros által kiadott KCSV7-es szerelvényekkel. A villamosüzem legnagyobb változása azonban a 6-os villamos éjjel-nappali üzeme. Érdekesség, hogy az 1-es villamost hétvégén már Combinóval kell kiadni, de azt a pályafelújításig továbbiakban is Tátrával adják (T3 a háromkocsis Tátrát, a T2 az egyel kisebb szerelvényt jelenti a táblázatokban)

Érdekesség a troliüzemben, hogy a 74-esen hétköznap megjelennek a GVM-ek is, a ZIU trolik kiadása csökkentése érdekében, hasonló kiadás lesz a 76-oson is, valamint gazdálkodási okokból a 73-ason is járhatnak csuklósok. Jelentősen visszavágták a kis forgalmú 79-es vonal üzemidejét, ahol a paraméterkönyv előírása szerint már szóló kocsik is közlekedhetnek. Hétköznap 5.58 és 20 óra, míg hétvégén csak reggel 8 órától este 20 óráig járnak a trolik. Több vonal esetén megtalálhatják a szerződéses járat jelölést, ez azt jelenti, hogy a járat üzemeltetéséhez más cég is hozzájárul.

A 75-ös és a 79-es belső végállomásait korábban átszervezték, ezért a 79-esen egyre kevesebb az utas. A paraméterkönyv alapján már szóló kocsival is üzemelhet, ám ez a minél kisebb Ziu kiadás miatt nem várható

A buszoknál is több változás látható, az Urániánál forduló buszok paraméterei már a Blaha Lujza téri végállomást jelölik, de annak elkészültéig az Urániánál fordulhatnak. Visszakapja régi számát a 90-es busz, amelyet mostantól 21-esnek hívnak, noha ilyen számmal soha nem ment Csillebércig. A normafai betétjárat a továbbiakban 21A számon közlekedik. Több járat végállomását átnevezik, így az eddigi Árpád híd, Szentlélek tér H a továbbiakban Szentlélek tér H lesz, a Bocskai úti végállomás Újbuda központ lesz, míg Csepelen az autóbusz-végállomásnál nem jelölik a HÉV állomást.

A 15-ös és a 115-ös Boráros téri végpontját a továbbiakban Boráros tér H (Közraktár utca) néven jelölik, míg a 121-es és a 196A újpesti vége Újpest-városkapu (Temesvári utca) lesz. Kikerült a paraméterkönyvből a 178-as hosszabbítása, így azok az előbbi jelzéssel ismét a Keleti pályaudvar és a Naphegy tér között közlekednek. Érdekesség, hogy 173G jelzéssel megtalálható a Cinkota autóbuszgarázs és Újpalota, Nyírpalota út néven szereplő meghirdetett garázsmenet, de a Hűvösvölgy–Solymár–Óbuda irányú 257G nem.