Napirenden a személyszállítási törvény

A kormányzat a közlekedés rendbetételéről, az ellenzék tárgyalhatatlan személyszállítási törvényről beszélt az Országgyűlésben.

Egységes menetrend, jegy- és bérletrendszer, valamint egységes szolgáltatási és minőségbiztosítási követelmények bevezetését tartalmazza az új személyszállítási törvényrőlszóló javaslat – mondta expozéjában Fónagy János államtitkár. Az államtitkár szerint az előterjesztés szabályozási, irányítási és finanszírozási eszközökkel ösztönzi a közösségi közlekedési szolgáltatókat a hatékony együttműködésre, megteremti a közösségi közlekedés szervezésével kapcsolatos megrendelői és tulajdonosi hatáskörök centralizációját, az érintett vállalatok egységes szakmai és tulajdonosi irányításának lehetőségét. Javaslatot tesznek a közösségi közlekedés hosszú távú és kiszámítható finanszírozásának megteremtésére, meghatározzák a lakosságnak biztosítandó szolgáltatások minimális követelményeit, tisztázva a közszolgáltatás tartalmát – folytatta.

 

Kitért arra, hogy az indítvány külön nevesíti, hogy közlekedési közszolgáltatások létesíthetőek a határokon átnyúlóan is és hangsúlyozta az egységes intézményi modell kialakítását. Külön figyelmet fordít a javaslat a Budapesti Közlekedési Központ hatékony működésének jogszabályi támogatására – jelezte Fónagy János. Újdonságként említette a taxi- és különcélú menetrendszerinti buszszolgáltatások szabályozását, a menetrendek összehangolását és a közlekedési szolgáltatók kötelezettségeinek rögzítését. A jegyvizsgálati rendszereket egységesen definiálják, és a megfigyelési szabályokat szigorítják – mondta. Az államtitkár szavai szerint a fő cél, hogy kiszámítható szabályozási környezetet biztosítsanak az érintetteknek. Hangsúlyozta: a közösségi közlekedés jelenlegi szervezeti és működési keretei nem alkalmasak arra, hogy a mobilitási igényeket az elvárható hatékonysági szempontoknak megfelelően ellássák. A közlekedés irányítási rendszere rendkívül széttagolt, az ágazati szabályozás nem egységes, a követelményrendszer nem egyértelmű és közérthető, számos alapfogalom meghatározása hiányzik, nincs hosszú távú és következetesen végrehajtott stratégia a közlekedési szolgáltatások és infrastruktúra területén, már 3-5 évre tervezhetetlen a finanszírozás – sorolta a problémákat, fenntarthatatlannak nevezve a több évtizeddel korábbi szociológiai viszonyokkal és a közlekedéspolitikai elvekkel ellentétes elemeket tartalmazó kedvezményrendszert. A közösségi közlekedés társadalmi megítélése eközben évtizedek óta romlik – jegyezte meg.

A munkavállalói érdekvédelem sok esetben cél- és szereptévesztésbe került a pártpolitikai érdekekhez köthető megnyilvánulásokkal – mondta Fónagy János, aki szerint a változtatás a szakmának és a gazdaság irányítóinak visszatérő igénye, követelése volt.

További részletek >