Miért egyre drágábbak az autók Magyarországon?

A drámaian alacsony értékesítési számok ellenére egyre magasabb a forgalomba helyezett új atuók átlagos ára Magyarországon. Hogyan lehetséges ez? Milyen autókat vesznek a magyarok a válság után? Melyik a legnépszerűbb autó ma Magyarországon?

Az autópiaci kereslet élénkülése, valamint az alapanyagok és félkész termékek területén bekövetkezett áremelkedések hatására Németországban új csúcsra emelkedett az új autók ára egy felmérés szerint. Európa első számú autópiacán a január-májusi időszakban egy új kocsiért átlagosan 25 740 eurót (6,9 millió forint) kellett fizetni. Ez minden eddiginél több, a tavalyi átlagot pedig 3,3 %-kal haladja meg – mutatta ki a gyártók listaárai alapján a Duisburg-Essen egyetemen működő autóipari kutatóintézet (CAR).

Ráadásul a kereskedők kevesebb kedvezményt adnak, a várakozási idő pedig egyre hosszabb. Azonnali szállításra már szinte nincs is kocsi, egyes különleges modellekre pedig rekord hosszan, 7,5 hónapig kell várni. A legtöbbet, 41 065 eurót a Mercedesekért kell fizetni. A Kecskeméten gyárat építő Daimler autói így 7,4 %-kal drágultak tavalyhoz képest.

Az átlagos eladási ár alapján felállított rangsor végén a Smart áll, a kisautó 11 847 euróba kerül, ami 22 euróval – 0,2 %-kal – több a tavalyinál. A legnagyobb mértékben a rangsor utolsó előtti helyén álló Dacia modelljei drágultak. A Renault román érdekeltségének gyártmányai átlagosan 12 121 euróba kerültek a január-májusi időszakban, ami 12,7 %-kal több a tavalyi átlagnál.

A kutatóintézet 1980 óta vezet statisztikát az újautó-árak németországi alakulásáról. Akkor – mai árakra átszámítva – 8 420 euróba került egy új kocsi. 2000-ben már 20 410 eurót kellett fizetni egy új autóért az időközben újraegyesült Németországban.

Tovább a Portfolio.hu cikkére.