Eddig heten versengenek a fővárosi buszüzemeltetésért
Eddig hét cég jelentkezett a BKK buszüzemeltetési modelljének előminősítési tenderére. Az induló cégek között nincs meglepetés.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tervei szerint már az idén forgalomba állhatnak az alvállalkozók által üzemeltett autóbuszok. Az IHO.hu információi szerint a tenderre eddig hét cég jelentkezett. A VT-Transman, a Nógrád Volán, a Vértes Volán, a Volánbusz, a Color Tours, a T&J busz és az Orangeways. Mivel a tendernek nincs határideje, így más cégek is jelentkezhetnek még. Az előminősítés célja, hogy a szolgáltatási tender bírálatánál már ne kelljen alkalmassági és megfelelőségi kérdésekkel foglalkozni. Az említett cégek készek arra, hogy a BKK kiírja az autóbusz-közlekedési tendereket. A nyertesek nem a BKV alvállalkozói lesznek, hanem a BKK-tól önállóan nyerik el vonalcsoportok üzemeltetésének jogát díjazásért cserébe.
A BKK tervei szerint nyolcéves időintervallumra fogja kiírni a vonalcsoportok tendereit. A korábbi hírekkel ellentétben az alvállalkozók nem használt buszokkal, hanem újakkal fognak pályázni. (Ha netán mégis használt buszokat szereznek be, akkor azok valószínűleg alig néhány évesek lesznek, így a jelenleg futó matuzsálemekhez képest gyakorlatilag újnak tekinthetők.) A BKK az új alvállalkozói rendszerrel minőségi megújulást is el akar érni. Ezért csak alacsonypadlós, klimatizált, vizuális és akusztikus utastájékoztatással, valamint a legkorszerűbb környezetvédelmi besorolású motorokkal szerelt járművekkel lehet majd indulni.
A nyertesnek ez év végéig legalább 25 autóbusszal kell felvennie a forgalmat. A következő 25 autóbuszt 2013. április 1-jén kell üzembe állítania. Ez az ütem tartható mind a potenciális üzemeltetők, mind az autóbuszgyártók részéről, ha a BKK 2012 első negyedévének végéig kiírja az üzemeltetési tendereket. Amennyivel késik a tenderek kiírása, annyival fognak később üzembe állni a főváros autóbusz-közlekedését megújítani hivatott új kocsik.
A külföldi gyártók közül a SOR, az Otokar és a kínai gyártók nyomulnak. Ez utóbbi főként a King Long lehet, hiszen nemrég mutatták be az első alacsonypadlós városi autóbuszukat. A T&J és a Color Tours már rendelkezik ilyen márkájú autóbuszokkal, így szereztek velük némi tapasztalatot. Itthon már két nagyobb üzletet is meghiúsított az óriási ellenérzés, ami a kínai buszokat övezi. A nagy múlttal rendelkező Otokar, mint új esélyes került a színre. Buszaik a Weekendbus REA járatán debütáltak hazánkban. A csehországi SOR pedig úgy tűnik, komolyan gondolja a magyar piac meghódítását, így ők is bejelentkeztek a fővárosi buszpark megújítására- írja az IHO.
A hazai gyártók közül csak a Kravtex és az Ikarus vehető számításba. A Kravtex már több mint két éve kifejlesztette a Citadell 12 prototípusát, amiből eddig egyetlen darabot sem sikerült értékesíteniük. Az időközben négytagúra bővült protóflotta még kiforratlan, sok bosszúságot okozhat az üzemeltetőnek. Az Ikarus a nyár vége óta egyáltalán nem gyárt autóbuszokat. Az Ikarus és a VT-Transman több szálon is összefonódik, ezért nem meglepő, hogy a székesfehérvári cég ezzel a típussal indul. Az igazán nagy márkák – MAN, Mercedes, Scania, Volvo – egyelőre kivárnak. Hiszen 25-50 autóbusz eladása nem létkérdés nekik. Ha közülük választanak szállítót, akkor viszonylag hamar legyárthatják a buszokat.