Kilő az építőipar, de ki és mennyiért fog felújítani?
A tavalyi, 10 százalékosra becsült visszaesést követően a hazai építőipar idén 5, jövőre pedig 9 százalékkal bővülhet a független Építési Piaci Prognózis 2021-2024 elnevezésű kutatás szerint. Az év elején elindított állami otthonteremtési, felújítási programok várhatóan felpörgetik az ágazat teljesítményét.
A jól képzett szakemberek hiánya azonban fennakadásokat, csúszásokat okozhat a kivitelezésben, megnövelheti a várható költségeket. Az idő és pénzveszteség csökkentésére az építési folyamatok digitalizációja kínál hatékony megoldást.
Az Építési Piaci Prognózis 2021-2024 kutatást irányító Varga Dénes közgazdász a felmérés eredményeit bemutató online sajtótájékoztatón egyebek között arról beszélt, hogy 2007 és 2012 között 85 600 ember hagyta el az ágazatot, majd 2016-tól (a felfutásra reagálva) 100 ezerrel nőtt az építőiparban foglalkoztatottak száma.
A számok azonban elfedik a minőségi gondokat. A bővülés éveiben ugyanis jellemzően nem azok a jól képzett szakemberek tértek vissza, akik korábban elmentek külföldre dolgozni, hanem főként a kevés tapasztalattal rendelkező segédmunkások tömeges bevonásának köszönhetően ugrott meg a létszám.
A kutatásvezető ezért úgy látja, hogy az építőipar következő éveit jellemző felfutásban nem lesz elegendő minőségi munkaerő a párhuzamosan jelentkező lakossági igények (elsősorban az otthonfelújítások) kielégítésére és a nagyobb volumenű beruházások kivitelezésére. Ha pedig hiány van minőségi munkaerőből, megcsúszhatnak a projektek, emelkedhetnek a költségek. Varga Dénes és munkatársai a kutatás alapján 10 százalékot meghaladó drágulással számoltak. Mi lehet a megoldás?
Hatékonyságnövelés az építőipari folyamatok digitalizációjával
A projektjeivel Európa számos országában jelen lévő, a horvát építőipar zászlóshajójának számító Kamgrad vállalatcsoport már évekkel ezelőtt áttért a munkafolyamatok teljes körű digitalizációjára.
„Az építőiparban a folyamatok áttekinthető, egyértelmű dokumentálása, valamint a hatékony, valós idejű kommunikáció a projektek résztvevői között a kiemelkedő minőség biztosítéka. Ha egy építkezés eseményeit, az esetleges hiányosságokat nem rögzítik pontosan, nem intézkednek azonnal a hibák elhárításáról, akkor elkerülhetetlenek a konfliktusok, az ezekkel járó csúszások, ami nálunk egyszerűen elfogadhatatlan. Erre kerestünk és találtunk megfelelő digitális megoldást, a PlanRadar alkalmazást” – mondja Marko Lokin, a Kamgrad igazgatótanácsi asszisztense a digitális átállásról.
Minél nagyobb az építkezés, annál több a kihívás, ezért a vállalatcsoport ma már folyamatosan használja az alkalmazást, amely nélkülözhetetlen segítséget jelentett például az olyan megrendelések minőségi teljesítésében, mint a poreči Laguna Park Resort szállodakomplexum építése.
A Kamgrad igazgatótanácsi asszisztense az eddigi tapasztalatokról elmondta, hogy a műszaki személyzet körülbelül 20 tagja használja aktívan a könnyen kezelhető szoftvert az építkezéseken, ami elegendő a munkafolyamatok összehangolásához. A kivitelezés felgyorsult, javult a munkaerő-felhasználás, valamint az információcsere hatékonysága. A PlanRadar optimális választásnak bizonyult a Kamgrad 40 éves történetében.