Kétmilliárd plusz a tömegközlekedésnek
A Fővárosi Közgyűlés tegnap elfogadta a 2011-es költségvetés koncepcióját, amely bár bőven hagyott nyitott kérdéseket, a közösségi közlekedés szempontjából alapvetően nem tűnik hátrányosnak.
A tervezet szerint a korábbi 8 milliárd helyett 10 milliárd forintot szánna a Főváros a közlekedési és parkolási feladatok támogatására. A szám mellett azonban ugye ott a szöveg is, ami nem egyértelműen a közösségi közlekedést említi. Az összeg elosztásáról majd a költségvetési vita során döntenek.
Azt már többször hallhattuk vezetők részéről, hogy az autós közlekedésnek Budapesten nem a kerékpár, hanem a közösségi közlekedés az alternatívája. Ezt támasztja alá az is, hogy a mostani koncepció két, a korábbi városvezetés által indított kerékpáros projektet is leállít. Hasonló sorsra jut azonban a „közösségi közlekedés fejlesztése” is az Andrássy úton, a Dózsa György út VII. és XIV. kerületek között húzódó szakaszán, a Jahn Ferenc kórháznál és a Krisztina körúton.
A főváros több pontján is leállnak a fejlesztések, legyen szó közösségi közlekedési folyosóról vagy kerékpárútról. Az Andrássy úton felfestett sáv azért megmarad – minden kényelmetlenségével együtt.
Egyértelmű lett – amint várható volt –, hogy a négyes metró második szakaszának elkészültére nincs lehetőség 2014 előtt. Ehhez kapcsolódóan a főpolgármester jelezte: kezdeményezni fogják az Országgyűlésben, hogy a kerületeken túl a Fővárosnak is legyen adókivetési joga. Az elképzelés talán a fejlesztésekre szánt keret bővítését is lehetővé tenné.
Természetesen, mint arról korábban többször szó volt, a metró keleti irányú folytatását könnyen – és olcsóbban – kiválthatják felszíni kötöttpályás összeköttetéssel, azonban ez a kérdés még vizsgálat tárgya.
Ez a lépés – a metró „csonkolása” – ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a már említett tízmilliárdon felül további tízet a BKV részére juttassanak amortizációpótló támogatásként, illetve az esetlegesen évközben jelentkező működési többletbevételekből is egy maximálisan tízmilliárdos kockázatfedezeti alapot hozzanak létre. A BKV támogatásának végső összegét a kormánnyal folytatott tárgyalások függvényében állapítják meg.
A Volvo buszokon és a „gyorshetesen” is elképzelhető, hogy a későbbiekben civil szervezetek hirdetéseit láthatjuk a kereskedelmi célú dekoráció helyett
Érdekesség, hogy a korábban kiszervezett BKV-s hirdetőfelületek egy része visszakerül a Főváros vagy a BKK kezelésébe, és jelentős hányada civil szervezetek és közérdeket szolgáló hirdetések számára lesz fenntartva. A koncepció részleteit március 31-ig dolgozzák ki, és április 30-ig terjesztik a Közgyűlés elé.
Bár néhány fontos kérdést megválaszolt a koncepció, az igazi „izgalmakat” majd a tényleges költségvetés vitája hozza. Közlekedési vonatkozású eredményeiről természetesen tájékoztatni fogjuk olvasóinkat.