Megvannak az áfaemelés vesztesei
A drágulás vidéken lehet a legnagyobb. A növekvő üzemanyagárak miatt viszont nem érdemes messzire utazni olcsóbb árukért.
A kisebb településeken az átlagosnál is nagyobb árnövekedésre lehet számítani a két százalékpontos áfaemelés miatt. A vásárlók számának csökkenésével a nagyobb városokban az erősebb verseny kordában tarthatja az árakat. A kereskedők döntő többsége az áfaemelést a termékek jelentős részénél egyelőre nem építi be a fogyasztói árakba, a drágulás azonban az év egészében elkerülhetetlennek látszik, főként a szállítási és működési költségek folyamatos növekedése, a forint gyengülése és a vásárlók számának csökkenése miatt.
Az egyre magasabb üzemanyag- és közlekedési költségekkel folyamatosan csökken az a távolság, ahonnan még megéri egy-egy nagyvárosban vásárolni. Egészen más azonban a helyzet a szlovák, az osztrák és a szlovén határ mentén. A térségbeli kereskedők szerint a jelenlegi euró−forint árfolyam mellett nincs szükség áremelésre, sőt, folyamatos akciókat tudnak nyújtani a vevőknek.
Arra is van példa, hogy a hazai mozgó árusok határon túli településeket vesznek célba. A térségben így új üzletek nyílnak, másutt azonban egyre több boltra kerül lakat: a csődök számát szaporítja, hogy a bevételeket tekintve a legtöbb helyen szomorúak voltak az ünnepek, egyes kereskedőknél még az olcsó, karácsony előtt is akciós áron kínált termékekre is alig volt kereslet.
A meglévő készletek fogyasztói ára biztosan nem emelkedik, az új beszerzéseknél azonban sem az áfaemelés dönti el a kérdést − mondta a Napi Gazdaságnak Sipos-Tompa János, a 20 településen 28, elsősorban élelmiszer- és vegyiáru-üzletet működtető Coop-Vasvár Szövetkezet elnöke. Sokkal meghatározóbb, az energia- és szállítási költségek, az adóterhek és az importárak emelkedése ebből a szempontból, a gyenge kereslet miatt azonban áremelésre csak nagyon differenciáltan kerülhet sor − tette hozzá az elnök.
A vidéki boltoknak más térségekben is egyre jobban sikerül kihasználniuk, hogy a magas közlekedési költségek miatt mind kevesebben szánják rá magukat egy-egy városi nagybevásárlásra, aki azonban erre csak áremeléssel reagál, az könnyen elveszítheti a lassan növekvő vevőkörét − tette hozzá Sipos-Tompa.