Tarlós havi 10 ezer forintos útdíjból finanszírozná a BKV-t?

Az eddigi támogatásokon felül 21 milliárd forintra van még szüksége a BKV-nak, hogy ne legyen veszteséges. A főváros kész befizetni az összeget, ha a kormány jogszabálymódosítással lehetővé teszi a bevételeinek növelését.

Tarlós szerint a pénzt a következő módokon szedhetné be a kormány:  


Az úthasználati díjat a főváros területén minden közutat használó gépkocsira meg kellene majd  váltani, papíralapú matrica formájában, ára a BKV-bérlethez hasonlóan havi 10 ezer forint lehet, meglétét pedig a rendőrség ellenőrizné. A Tarlós-féle dokumentum szerint a bevezetést követően a 600 ezer fizetésre kötelezett gépkocsi tulajdonosa – 50 százalékos fizetési hajlandóságot és 10 százalékos autóletételt feltételezve – egy év alatt 32 milliárd forintot fizetne be a kasszába. Csakhogy az anyag számol a kockázatokkal is: az ellenőrizhetetlenség miatt még az 50 százalékos fizetési hajlandóság is kétséges, jelentős felháborodást vált ki a közvéleményből, és igazságtalan a keveset autózókkal szemben.

 

Az Index birtokába került dokumentum szerint a „fővárosnak nincs több pénze, a hiányzó 21 milliárd forintot csak úgy lehet előteremteni, ha a parlament jogszabálymódosítással lehetőséget biztosít a fővárosnak a bevételei növelésére. Felvázol számos lehetőséget erre: a kerületek-főváros forrásmegosztás arányainak módosítását úgy, hogy az átcsoportosítást csak tömegközlekedésre lehessen költeni, az agglomerációs települések bevonását, a parkolási bevételek átcsoportosítását a fővároshoz, az iparűzési adó emelésének lehetőségét, vagy éppen a tömegközlekedés 27 százalékos áfájának 5 százalékosra csökkentését.”

 

Az önfeláldozó tettért cserében a főváros vezetése azt várja, hogy a kormány oldja fel az egyébként évek óta normatívaként járó 32 milliárd forintos idei állami támogatás zárolását, és segítse hozzá a maradék 21 milliárd forint előteremtéséhez-tudta meg az Index.