CSÖKKENŐ BEVÁSÁRLÓKÖZPONT FEJLESZTÉSEK EURÓPÁBAN

A Cushman & Wakefield legújabb “Európai Bevásárlóközpont Fejlesztések” kutatása szerint 2010-ben az elmúlt 5 évben mért legkevesebb, csupán 7 millió négyzetméternyi új bevásárlóközpont átadása várható. A globális gazdasági válság hatásai 2011-ben lesznek leginkább érezhetők, amikor csupán 5 millió négyzetméternyi új kínálat várható az európai piacon, mely a 2003. óta mért legalacsonyabb érték.

A Cushman & Wakefield új, európai bevásárlóközpont fejlesztésekkel foglalkozó tanulmánya szerint 2009-ben körülbelül 8,7 millió négyzetméternyi új központ nyílik, mely 5 százalék visszaesést jelent a 2008-as év adataihoz képest. Az év első felében 115 új bevásárlóközpont összesen 3,1 millió négyzetméteren nyitotta meg kapuit Európában, ami 18 százalékkal kevesebb, mint 2008. azonos időszakában. Az átadások mértéke várhatóan az elkövetkező 2-3 évben sem fog jelentős növekedést mutatni.

Az idei év első hat hónapjában terület szerint a legtöbb, körülbelül 580,000 négyzetméter bevásárlóközpont Oroszországban került átadásra, ennek 45 százaléka Moszkvában. A nyugat-európai régióban, a legtöbb bevásárlóközpont, szám szerint 18, Olaszország területén került a piacra összesen 370,000 négyzetméterrel növelve a kínálatot. Németországban és Hollandiában szintén meglehetősen sok átadás történt 2009 első félévében, és Európán belül a legmagasabb, 33 százalékos ellátottsági arányt Bulgária érte el.

Az elkövetkező évekre tervezett 2 millió négyzetméter körüli bevásárlóközpont átadásával, továbbra is Törökország és Oroszország a listavezető. Az említett területből 1,8 millió négyzetmétert várhatóan még 2010-ben a vásárlók rendelkezésére bocsátanak. A nyugat európai országok közül Franciaországban, azon belül is a másodlagos városokban várható a legtöbb közepes méretű új bevásárlóközpont. A növekedés,  százalékos arányban Bulgáriában, Lettországban és Romániában a legmagasabb. Lettországban jelenleg az egy főre eső arány megegyezik Anglia, Franciaország és Spanyolország adataival. Ha Bulgáriában az elkövetkező 18 hónapra tervezett átadások időben megtörténnek, az az ország összes bevásárlóközpont területét tekintve egy nem várt 370 százalékos növekedést jelentene. A 2009-ben nyílt legnagyobb, 122,000  négyzetméter területű Dolce Vita Tejo bevásárlóközpont Amadorában, Portugáliában található és jelenleg az ország legnagyobb központjának számít.

Magyarországon 2009. első felében nem történt bevásárlóközpont átadás, de az év második felében várhatóan 46,500 és 2010-ben 34,000 négyzetméter új bevásárlóközpont kínálat kerül a piacra, mely 7,8 százalékkal növeli az összes bevásárlóközpont területet az országban.

Hardy Ilona a Cushman & Wakefield budapesti irodájának piackutatási vezetője elmondta: “Az új bevásárlóközpontok átadási aránya a 2007-es kiemelkedő eredményhez képest várhatóan 45 százalékkal esik vissza 2011-re. Amellett, hogy több központ  fejlesztését a nehéz gazdasági helyzet miatt felfüggesztették, a fejlesztések nem álltak le teljesen.  Mind a  fejlett, mind pedig a fejlődő piacokon van még potenciál az új bevásárlóközpontoknak, és bár a fejlesztők kénytelenek saját tőkét is bevonni, a  közepes és a nagyobb  bevásárlóközpontok finanszírozása továbbra  is megoldott. Ezek a  kiskereskedelmi fejlesztések általában kiemelkedő lokációval rendelkeznek, ahol létjogosultságuk megalapozott.”

Szabó Viktória a Cushman & Wakefield partnere és a budapesti kiskereskedelmi üzletág vezetője hozzáfűzte: “A kiskereskedőkre még mindig a nagyon óvatos költekezés jellemző. Vannak olyan meghatározó szereplők a piacon, akik a gazdasági visszaesést kihasználva továbbra is folytatják a növekedést belföldön és külföldön egyaránt. A piac most főként a bérlőknek kedvez és a kiskereskedőknek gyakran sikerül előnyt kovácsolniuk márkáik erősségéből, valamint stratégiai jelentőségéből. Ezzel egyidejűleg a kisebb kereskedők nehézségekkel szembesülnek, ami újabb márkáknak ad lehetőséget, piaci jelenlétük megerősítéséhez. Ennek ellenére nem számítunk nagyobb mértékű piaci átrendeződésre.”

Az elmúlt évben összesen több, mint 9 millió négyzetméteren 310 bevásárlóközpont nyitotta meg kapuit Európában. Oroszországban 1,65 millió négyzetméternyi új területtel 23%-os növekedés mutatkozott a bevásárlóközpontok piacán, melyet Törökország, Anglia, Spanyolország és Románia követ. A százalékok tekintetében azonban Bulgáriában és Romániában történt a legnagyobb növekedés 76 illetve 63 százalék. A legaktívabb nyugat- európai piac az Egyesült Királyság volt, ahol 2008-ban 840,000 négyzetméter új kínálat, három nagy, regionális bevásárlóközpont, került a piacra.

2009. első felében, a bevásárlóközpontokat érintő 8,3 milliárd eurónyi befektetés a 2008-as évhez viszonyítva 54 százalékkal csökkent Európa szerte. Európában a befektetések szinte teljesen leálltak, de az Angol, a Német, a Francia és a Spanyol piacokon tapasztalható némi aktivitás. Emellett,a két évig tartó növekedés után a bevásárlóközpontok hozamai is stabilizálódni látszanak Európában.

Mike Rodda, a Cushman & Wakefield külföldi kiskereskedelmi befektetési üzletág vezetője hozzáfűzte: “Több német nyílt végű alap az elsődleges kiskereskedelmi befektetésekre fókuszálva újranyitott a főbb európai piacokon. Az első és második negyedévben a tranzakciók többsége azokon a főbb piacokon történtek ahol lehetőség nyílt a hitelek átruházására vagy az eladói finanszírozásra. A legnagyobb befektetési aktivitás a főbb piacokra összpontosul, míg a keleti régió piacai a legkevésbé aktívak 2008. óta. Ennek ellenére az utolsó negyedévben az aktivitás növekedésére számítunk.”