Belvárosi jövőkép
Kiskereskedelmi ingatlan fejlesztéséhez ma már nem elég egy jó koncepcióval rendelkezni, a fejlesztőknek alaposan meg kell vizsgálnia a vonzáskörzet vásárlási szokásait és vásárlóerejét, valamint a lokációt.
Egyre erősödik az a trend, amely a belvárosban a felújított klasszikus ingatlanokban kialakított üzletházakban látja a kiutat a megtorpant kiskereskedelmi piacon.
Az idén átadni tervezett és a ténylegesen átadásra került kiskereskedelmi területek arányából jól látható, hogy nagyon sok ingatlanfejlesztő kockázatosnak tartja további bevásárlóközpontok megépítését. „A bérlők visszafogták, vagy teljesen leállították bolthálózat bővítési stratégiájukat, mivel a kereslet átrendeződni látszik” – mondta Kalapács Kornél, a VÁCI1 üzletházat fejlesztő ORCO Kft. magyarországi vezetője.
A kereslet visszaesése, ahogy az a már működő házak példáján is látható területenként eltérő. Ezért is nagyon fontos egy fejlesztő számára, hogy felmérje a kiskereskedelmi projektje vonzáskörzetében a vásárlóerőt és a vásárlási szokásokat.
A Colliers nemzetközi ingatlantanácsadó legújabb piaci elemzése szerint a jelenlegi kiskereskedelmi helyzet óvatosabb, stratégiailag átgondoltabb terjeszkedésre késztette a kereskedőket és ez jelentősen megnehezítette az új projektek bérbeadását. Sok nemzetközi kereskedelmi márka, amelyek korábban Budapesten kívül terjeszkedett, a tavalyi válságos év után most nagyobb figyelmet fordít a lokációra és a demográfiai adatokra. Mindezek fényében a kitörési pontot az ún. „desztinációs központok” megjelenése jelentheti. Azok a kisebb, belvárosi, kereskedelmi célú épületek, amelyek építészetileg különlegesek, és az abban lévő üzletek kínálata exkluzív.
A belvárosi retail fejlesztések sikerét számos külföldi példa is igazolja; a környező országokban sok esetben a városközponti projektek az egyetlenek, amelyeket nem függesztettek fel. Ilyen például a bécsi Stefansplatz, ahol 2012-re 20.000 m² összterületen felső kategóriás szállodákat, kiskereskedelmi egységeket és irodát építenek, a 6.500 m²-es zágrábi Flower Square Passage kiskereskedelmi központ, amely jövőre nyitja meg kapuit, valamint a két éve átadott 50.000 m²-es prágai Palladium Bevásárlóközpont.
A belvárosi helyszínek többet kínálnak, mint a külvárosi bevásárlóközpontok, hiszen itt az épület hangulata, építészeti különlegessége is vonzza a vásárlókat. A felújított, modern elemek klasszikus építészeti környezetben, a nyitott terek és az egyedülálló bérlői összetétel, a minőségi vendéglátói és egyéb extra szolgáltatások olyan vásárlókat vonzanak, akik többre vágynak a klasszikus bevásárlóközponti kínálattal.
”A válság ideje alatt a fizetőképes turistaforgalomnak és a helyi lakósoknak köszönhetően a belvárosban kiemelkedő a kiskereskedelmi vásárlóerő, ennek ellenére mostanáig a külkerületekre, külvárosra koncentráltak a retail fejlesztők, itt található ugyanis nagyobb méretű szabadon felhasználható bérbeadható terület. A piac visszaesése azonban felülírta a szabályokat; ma már egy projekt csak akkor lehet életképes, ha a megkülönbözteti magát a versenytársaktól és figyelembe veszi a vonzáskörzet vásárlási erejét”- hangsúlyozta Kalapács Kornél.
A pesti belvárosi oldalon van még potenciál az üzletházak fejlesztések számára, és a jelen gazdasági körülmények között ezt a potenciált ki is kell használnia az ingatlanfejlesztőknek. A budapesti retail fejlesztések közül kiemelkedik az V. kerületi VÁCI1, amely a belváros szívében, a Vörösmarty téren épül. Ennél a fejlesztésnél a felső-közép kategóriás márkákat célozta meg az ORCO; a divatáru választékon kívül lesznek még divat kiegészítőket és ékszereket árusító üzletek, valamint éttermi és vendéglátó-ipari egységek is.