Beszállítói értékelés gyorsan, egyszerűen

A beszerzéssel is foglalkozó cégek életében kulcsfontosságú, hogy milyen beszállítókkal dolgozik. Fontos, hogy a beszállító időre szállítson, jó minőségben (kármentesen) és mennyiségben. Igen ám, de ha nincs a cég kezében egy értékelés a beszállítók teljesítményéről, akkor nehezen tud változást elérni.

A Logisztikai Cégröntgen raktári problémafeltáró módszertancsomag most bemutatandó modulja ebben segít a gyakorló logisztikai szakembereknek.


A beszállítók értékelése szerves része kell, hogy legyen egy beszerzési vagy logisztikai vezető feladatkörének, így biztosítható csak, hogy a cég a számára legmegfelelőbb beszállítókkal dolgozzon. A megfelelően aggregált adatokból készülő összesített értékelés az ártárgyalásokon hasznos ütőkártyának bizonyulhat.

A Logisztikai Cégröntgen módszertancsomagban szereplő Beszállítói Modul gyakorlatilag egy Excel fájl (részletes leírással és útmutatóval), amelybe csak be kell másolni a vállalatirányítási rendszerből kiexportált adatokat és máris látható a beszállítói értékelés.

Természetesen az elemzéshez szükség van adatokra: attól függően, hogy milyen szempontból szeretnénk értékelni beszállítóinkat szükség van a beszállító felé történő rendelésfeladás időpontjára, a beérkezés várt és tényleges időpontjára, a beszállítás összértékére, valamint minőségi és mennyiségi eltérés-jelzőkre beszállításonként.

A Beszállítói Modul segítségével három szempontból lehet értékelni a beszállítókat: időbeli pontosság, minőségi színvonal (árukár gyakorisága), mennyiségi pontosság, majd a beállítható súlyszámok alapján összegzett rangsor is készül.

Fontos hozzáadott-értéke a módszertannak, hogy a beszállítókat kategorizálja beszállított érték alapján, tehát A kategóriásnak jelöli a legnagyobb értékben beszállítókat (fontos beszállítók), B kategóriásnak a kevésbé, míg C kategóriásnak a legkevésbé fontos beszállítókat. Az összesített értékelést is ennek megfelelően jeleníti meg, így látható, hogy milyen színvonalon teljesítenek különböző szempontok szerint és összesítetten a legfontosabb és a kevésbé fontos beszállítók. A modul értékítéletet is ad az adott beszállító összesített szolgáltatási színvonaláról és eközben figyelembe veszi az előbb említett fontossági kategóriát (pl. egy C kategóriás beszállítónál 80 százalékos szolgáltatási színvonal teljes mértékben elfogadható, viszont ugyanez egy A kategóriásnál katasztrofális lehet).


A Logisztikai Cégröntgen raktári problémafeltáró módszertancsomag Beszállítói Modulja segítségével tehát igen gyorsan és egyszerűen értékelhetők egy adott időpillanatban a beszállítók és ezek alapján a cég jobb beszállítókkal dolgozhat, illetve jobb feltételeket alkudhat ki a beszállítóknál. Mindez a cég működésének hatékonyabbá válásához, a vevők rugalmasabb kiszolgálásához és költségcsökkenéshez vezet.

A következő részben a Beszállítói Modulhoz nagyon hasonló Vevőkiszolgálási Modult vesszük górcső alá: kiderül, hogyan mérheti egy cég saját kiszolgálási színvonalát, amely az egyik legfontosabb belső visszajelzés a vevők elégedettségéről.