Milyen pontos az értékesítés előrejelzés?
Mindannyian szeretnénk a jövőbe látni. Így vannak ezzel a különböző iparágakban működő kereskedő és gyártó cégek is: szeretnék minél előbbre minél pontosabban tudni, hogy az egyes termékeikből mennyi fog fogyni.
Fontos megoldást találni erre a kérdésre, de talán ugyanennyire fontos mérni tudni azt, hogy milyen jó megoldást találtunk.

A Logisztikai Cégröntgen raktári problémafeltáró módszertancsomag Kereslettervezési Modulja segít a gyakorló logisztikai szakembereknek az értékesítési előrejelzés pontosságának mérésében. Képet ad arról, hogy termékenként mekkora tervezési hibával dolgoznak az értékesítést tervező munkatársak, ezáltal visszacsatolásra ad lehetőséget.
A modul lényege alapvetően egy MS Excel fájl, amelybe beírjuk vagy bemásoljuk a vállalatirányítási rendszerből kapott adatokat. Nincs sok adatra szükség, hiszen termékenként csupán a terv- és tényszámok kellenek a kereslettervezési hiba kalkulációjához.
Miért kell ehhez módszertan? Nem teljesen triviális, hogyan kell pontosságot számítani? Az az igazság, hogy nem. Ha valaki egy kicsit belemélyed a számokba és elkezdi egymásból kivonogatni a terv- és tényadatokat, majd leosztani ezt a terv- vagy a tényszámmal (melyikkel is?), akkor könnyen belefuthat olyan problémákba, hogy hogyan értelmezzük a negatív vagy 100 százalék feletti pontosságot, vagy mit tegyünk annak érdekében, hogy a mutató kezelje a szezonváltásokat is. A módszertan kidolgozása során figyelmet fordítottunk ezekre a gyakorlati kérdésekre, így olyan kereslettervezési hibát számítunk, amely az adott időszaki átlagos fogyás arányában fejezi ki az eltérést, így jól mutatja a hiba valódi mértékét.
A másik fontos tényező a vizualizáció. Hiába van rengeteg adatunk, ha nem tudjuk kiválasztani ezek közül a legfontosabbakat, akkor elvesztünk. A Logisztikai Cégröntgen ezen modulja automatikusan kategorizálja a termékeket mennyiségi részarány alapján, majd ún. pókhálódiagramokon mutatja be az egyes kategóriákba eső termékek kereslettervezési hibáját, így könnyen látható, hogy az egyes termékkategóriákon belül melyek azok a termékek, amelyek kilógnak a sorból.
Ezzel a cikkel lezárult a raktar.info portálon május óta megjelenő, az Adversum Kft. által készített Logisztikai Cégröntgen raktári problémafeltáró módszertancsomagot bemutató 7 részes cikksorozatunk.
Bővebb információhoz és a módszertancsomag megrendeléséhez látogassák meg az Adversum Kft. honlapját (www.adversum.hu/logisztikai_cegrontgen)!