Kommentár a kiskereskedelmi szektor adataira

Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ) szakértői kommentár a KSH által publikált „Kiskereskedelem 2012. augusztus” gyorsjelentésével kapcsolatosan.

Balatoni Judit, az MBSZ főtitkára:

 

„Az iskolakezdés sem lendített az augusztusi kiskereskedelmi forgalmon. Ugyanakkor az őszi időszakra előretekintve bizakodóak a bevásárlóközpontok üzemeltetői, kereskedelmileg aktívabb időszak elé nézünk, melyet követ a karácsonyi, kiemelt kereskedelmi tevékenység.

 

A KSH legfrissebb gyorsjelentése alapján augusztusban 2,4%-kal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletek, az üzemanyagtöltő állomások, valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek eladásainak visszaesése játszott meghatározó szerepet. Ugyanakkor folytatódott a csomagküldő és internetes kiskereskedelem dinamikus növekedése.

 

A magas üzemanyagárak mellett is folytatódott az üzemanyagtöltő állomások forgalmának csökkenése, mely egybevág azzal a ténnyel, hogy az MBSZ statisztikái alapján egyre kevesebben érkeznek autóval a bevásárlóközpontokba, így a fogyasztói kosár értéke is csökken, mely a forgalom csökkenéséhez vezet.

 

Némi optimizmusra ad okot, hogy az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelemben a forgalom volumene – az élelmiszer árak 6,3 százalékos emelkedésével párhuzamosan – augusztusban bár 1,5%-kal mérséklődött, de az év első nyolc hónapjában stagnált az előző év azonos időszakához képest.  A kiskereskedelmi forgalom az EU 27 tagállamaiban is stagnált, illetve csökkent. A kiskereskedelmi eladások az Európai Unió 27 tagállamában 2012 augusztusában stagnáltak, míg az  eurózóna országaiban 1,3%-kal csökkentek az  egy évvel korábbihoz viszonyítva.

 

Az európai unió országaiban megfigyelhető forgalmi adatok mellett megfigyelhető, hogy a nemzetközi nagy kereskedelmi láncoknál sincs expanzió, nem keresnek új telephelyeket, így a bevásárlóközpontok esetében nehezebb a bérbeadás. A kereskedelmi egységek optimalizálják üzleteiket, a gyengébben működőket bezárják és jelentősebb marketing tevékenységgel erősítik meglévő üzleteiket.   

 

Figyelemre méltó a csomagküldő és internetes kiskereskedelem bővülés (46,6%), melynél nagy szerepet játszhat egyrészt a kuponos vásárlás egyre szélesebb térhódítása, másrészt a kedvezőbb árak és pl az ingyenes házhozszállítás. Napjainkban már az egyes üzletek kuponkínálata mellett számtalan szolgáltató (áram, bank) is ezzel a marketing eszközzel erősíti egyrészt a meglévő ügyfélkörét, másrészt a kedvezményekkel próbál úgy ügyfeleket megnyerni. Sok esetben a vásárló a bevásárlóközpontban megtekinti, kipróbálja a terméket, majd az interneten kedvezményesen megvásárolja.”