Forint tízezreket lehet megtakarítani a banki költségeken
Körültekintő választással az átlagos banki ügyfél éves szinten akár közel 25 ezer forintot takaríthat meg a banki költségein – derül ki a Bankmonitor.hu országos hálózattal rendelkező bankokat érintő felméréséből. Az elemzés szerint más-más bank számít a legolcsóbbnak a minimálbérrel, az átlagos, illetve a magas jövedelemmel rendelkezők számára, a teljesen ingyenes bankolás lehetősége pedig marginálisra szűkült.
Éves szinten akár több tízezer forintot is megspórolhatnak az ügyfelek a személyes banki szokásaikhoz leginkább passzoló bankszámlacsomag kiválasztásával, ekkora díjkülönbségek mutatkoznak ugyanis az egyes bankok ajánlatai között – derül ki a Bankmonitor.hu legfrissebb elemzéséből, amely a minimálbéres, az átlagos jövedelmű, illetve a magas jövedelemmel rendelkező ügyfelek számára kínált konstrukciókat hasonlította össze. „Már a minimálbérből élők is évi több mint tízezer forinttal csökkenthetik banki költségeiket a megfelelő választással, míg az átlagos jövedelemmel rendelkezők közel 25 ezer forintot takaríthatnak m eg évente, ami a havi nettó fizetésük hatodának felel meg” – sorolja a felmérés legfőbb megállapításait Bonda Balázs, a Bankmonitor.hu elemzője. Hozzátette: az átlag feletti jövedelemmel rendelkezők éves szinten 28 ezer forinttal csökkenthetik a bankszámlával kapcsolatos kiadásaikat a számukra legkedvezőbb ajánlat kiválasztásával. Az elemző szerint a felmérés fontos megállapítása, hogy más-más bank számít a legolcsóbbnak a minimálbérrel, az átlagos, illetve a magas jövedelemmel rendelkező ügyfelek számára.
Az elemző elmondta, hogy a felmérésük során három különböző jövedelemmel bíró, az ehhez a jövedelmi szinthez passzoló bankszámlahasználati-szokással rendelkező ügyféltípust vizsgáltak meg – egy minimálbérrel rendelkező, egy átlagos keresetű, illetve egy átlag feletti jövedelemmel rendelkező ügyfelet – illetve az országos fiókhálózattal rendelkező bankok által számukra kínált számlacsomagokat hasonlították, és rangsorolták a bankhasználat teljes költsége szerint (a módszertanról bővebben a keretes írásban).
A Bankmonitor.hu felmérése szerint a minimálbérrel rendelkező ügyfelek a legkisebb havi banki költséggel a Sopron Banknál számolhatnak (Bázis számla: 432 forint), amíg a második legkedvezőbb az AXA Bank (Kamathozó számla: 520 forint) lett. A képzeletbeli dobogó harmadik fokán az UniCredit Bank (Privát számlacsomag: 562 forint) áll. A Sopron Bankról érdemes azt megemlíteni, hogy főként a dunántúli régiót fedi le fiókhálózatával, így az ATM-jeivel ritkábban találkozhatunk az ország más részein. Az AXA Bankról pedig azt érdemes tudni, hogy nincsen pénztári szolgáltatása, így a jövedelem csak utalva érkezhet a számlára.
Az átlagos jövedelmet feltételező csoportnál már megjelennek az „ingyenes” számlák, amelyek bizonyos kritériumok teljesítése (általában havonta 150 ezer forint jóváírása a számlán) esetén bizonyos banki tranzakciókat díjmentesen kínálnak. Ebben a kategóriában a legolcsóbb bank a K&H Bank (Zéró bankszámla: 630 forint), a második a Citibank (TOP díjcsomag: 715 forint), amíg a harmadik az Erste Bank (SzuperNulla számlacsomag: 740 forint) lett. Látható, hogy az „ingyenes” bankszámlák esetén is vannak olyan költségek, amiket a banki ügyfélnek meg kell fizetnie. Ilyen általában az idegen banki ATM-ből való készpénzfelvétel k&ou ml;ltsége, a bankkártya vagy az SMS szolgáltatás díja. „Fontos látni, hogy a teljesen ingyenes bankolás lehetősége marginálisra szűkült, normál bankszámla használati szokások mellett – még a főbb tételeiben költségmentes bankszámlacsomagok esetében is – néhány szolgáltatásért fizetni kell” – mondja Bonda Balázs.
Az átlag feletti jövedelemmel rendelkező banki ügyfeleknek a legkisebb költséget a Citibank (TOP díjcsomag: 965 forint) biztosítja. A képzeletbeli dobogó második fokán az Erste (SzuperNulla számlacsomag: 1 158 forint), míg a harmadik fokán az K&H Bank (Zéró bankszámla: 1 326 forint) áll. Itt a sorrenden nem csak a megnövekedett tranzakciók változtattak, de sok esetben a dombornyomott kártya díja is döntő volt.
„A három jövedelmi kategória és a hozzájuk tartozó díjtételek alapján mindenképpen könnyebb eldönteni, milyen bankszámlát érdemes választani. Ugyanakkor a díjak számításakor egyszerűsítettünk, hiszen képzeletbeli bankolási szokásokat választottunk ki, amelyek nem lehetnek igazak minden ügyfélre. Emellett a banki hirdetmények az évforduló és a tranzakciós adó bevezetésének hatására többször is változhatnak, növelve vagy csökkentve egyes számlacsomagok költségeit” – jegyezte meg a felmérés eredményeivel kapcsolatban Bonda Balázs, a Bankmonitor.hu elemzője.
A felmérés módszertanáról – a három ügyféltípus
A banki költségek összehasonlítása első ránézésre könnyű feladatnak tűnhet: megnézzük a havidíjat, a készpénzfelvétel illetve az utalás díját, és máris tudjuk hol a legolcsóbb bankolni. A valóságban azonban jóval összetettebb a feladat, hiszen a bankok sok esetben különböző kedvezményeket adnak, például ha hozzájuk érkeztetjük a fizetésünket, illetve, ha az internetes felületet használjuk utalásra, a teljes költség meghatározásához tehát legalább egy tucat tételt érdemes figyelembe venni. Mivel az ügyfél számára a bankhasználat teljes költsége a fontos, így a Bankmonitor.hu is ezt vizsgálta a felmér& eacute;sében az országos fiókhálózattal rendelkező bankok körében
A felmérés során három különböző jövedelemmel bíró, és egyedi bankolási szokásokkal rendelkező ügyféltípust vizsgáltak a Bankmonitor.hu elemzői: egy minimálbérrel rendelkező, egy átlagos keresetű, illetve egy átlag feletti jövedelemmel rendelkező ügyfelet. A minimálbérnél feltételeztek egy gyereket (így nettó 71 ezer forint a minimálbér), míg az átlagos keresetű banki ügyfeleknél az átlagkeresettől felfelé tértek el a bankoknál szokványos 150 ezer forintos jövedelemérkeztetés miatt, ezért ezzel a nettó összeggel számoltak. Az átlag feletti kereseteknél ennek a dupláját (nettó 300 ezer forintot) vették számít& aacute;sba az elemzés során. Mindhárom ügyféltípus esetében a választott bankhoz érkezik a fizetés, és a jövedelem 10 százalékát megtakarítják, illetve a banki költségeket is ebből az összegből fizetik. Az ügyféltípusok banki szokásait a csatolt táblázat mutatja be. Ezután az elemzés során megvizsgálták, hogy a fenti jövedelemmel rendelkező banki ügyfelek, teljesen racionális költségeket figyelembe vevő döntésük esetén milyen bankszámlát választanának. Végül az elemzés azt vizsgálta, hogy az egyes bankoknál a banki ügyfelek a jellemző bankolási szokásaik mellett mekkora teljes havi bankköltségre számíthatnak.