Hogyan járul hozzá az Y generáció az irodai költségek csökkentéséhez?

A régi, klasszikus, egyterű open plan irodák nagyon zajosak voltak, ahol a munkavégzés jellemzően egyénileg specializálódott. A térben sokat telefonáltak, ettől zajos volt az iroda egésze – hiszen nem hoztak létre olyan „menekülési zónákat”, ahol a dolgozó el tudta volna zárni magát a külvilágtól.

Ezzel szemben az Y generáció számára az ideális munkahely a nagy, összefüggő tér, paravánok nélkül – szabad átlátással. Minél kevesebb papírral dokumentáljanak, a tiszta és áttekinthető tér érdekében.

 

A régebben jellemző, mátrix-szerű, geometrikus, kötött alaprajzi elrendezés ma amorf jelleget is ölthet – a fiatalok nyitottak az erőteljes színekre, az organikus formákra. A dolgozóknak szükségük van a megfelelő pihenésre, rekreációra, feltöltődésre – nemcsak otthon, hanem az irodában is: melyet az open plan iroda közösségi helyein: a break out zónákban, piazzákban megtehetnek.

 

Fontos a megfelelően kialakított kollaborációs tér, mert az egyterű irodákban ma már elvárás, hogy „néma csöndben” dolgozzanak – így biztosítani kell olyan break out területeket, piazzát, dedikáltabb kisebb tárgyalókat, valamint zárt tárgyalókat – ahova megbeszélésekre elvonulhatnak a dolgozók, és ezzel nem zavarják a nyitott térben dolgozók munkáját, vagy éppen az ő megbeszélésüket nem zavarja az open space irodában folyó munka zaja.

 

Az online média térhódításával, a közösségi háló fejlődésével felgyorsult a mindennapi kommunikáció. Egy irodában, nemcsak online, hanem a munkatársak közti élő információáramlás megkönnyítése a cél, mely az iroda kialakításával, megfelelő asztalok, munkaállomások, benchek elhelyezésével megkönnyíthető. A dolgozók közötti, gyors kommunikáció akár interaktív tárgyalóasztalon is történhet, érintő paneles tárgyalóasztallal.

 

Ma már nemcsak székeken ülve dolgozhat a 21. század munkavállalója, hanem akár állva is. A satelit munkahely (nem dedikált munkaállomás) alkalmazásával, a „keringő” munkatárs időnként „leszáll” és megpihen. A 21. század legújabb típusú munkavállalói, a digitális nomádok hű társa lehet a caddy (kicsi, görgős irattároló kocsi), melyet a felhasználó, érkezése után ahhoz az asztalhoz húz, ahol dolgozni szeretne. Mozdítható, touch screent magába integrált „előadóval”, wireless internettel, akár mobil prezentációt is tartható.

 

A kollaborációs területek használatának nemcsak az információ felgyorsulásában, hanem az üzemeltetési költségek csökkentésében is jelentkezik pozitív hozadéka. Hot desking (amikor egy asztalt több dolgozó használ) alkalmazásával nemcsak bérlői terület, hanem üzemeltetési költségek is megtakaríthatók: home office munkatársakkal is számolva, sokkal kevesebb asztalra van szükség valójában, mint ahány dolgozót számlálni a cégnél – tudtuk meg az Europa Design szervezésében tartott Design Workshop Reggelin.


forrás: Európa Design