BMW gyár: másfél hét múlva kezdődik az építkezés

A friss hírek szerint február 13-án kezdődnek a debreceni BMW-gyár cölöpözési munkálatai. A beruházás első ütemében 460 ezer négyzetméter alapterületű épületet építenek meg – jelentették be az MLSZKSZ szervezésében megrendezett 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián, Herceghalmon.

A gyár helyszínéül szolgáló teljes, 400 hektáros területet az előkészítési munkálatokat követően áprilisban adják át a beruházónak. Zajlanak az ipari és közlekedési infrastruktúra kialakításának munkálatai, amelynek keretében többek között két autópálya-leágazást, nagy kapacitású vasúti átrakót, kamionparkolót és új vonatmegállókat is létesítenek. Az előzetes becslések szerint az idei évtől kezdődően mintegy 6 ezer ember dolgozik majd a gyár és környezetének építési munkálatain.

Póser Zoltán, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. ügyvezetője a 11. Nemzetközi Közlekedéslogisztikai Konferencián tartott előadásában elmondta, hogy a BMW-gyárnak otthont adó Debrecen melletti Észak-nyugati Gazdasági Övezet 400 hektáros területének előkészítésén tavaly január óta dolgoznak. Többek közt régészeti, lőszermentesítési és talajkiegyenlítési munkálatokat végeztek, melynek során 2,4 millió köbméter földet mozgattak meg és másfél kilométer dréncsövet fektettek le. Mára a munkálatok 80-90 százaléka elkészült, a teljes területet áprilisban adják át a német beruházónak.

„Jól szemlélteti a beruházás méreteit, hogy míg Debrecen belvárosa 360 hektáron terül el, a város legnagyobb gyára pedig 40 hektáron, addig a BMW-gyárnak otthont adó Észak-nyugati Gazdasági Övezet 400 hektáros” – hangsúlyozta az ügyvezető. Póser Zoltán elmondta, hogy február 13-án kezdik el BMW-gyár cölöpözési munkálatait, a beruházás első ütemében 460 ezer négyzetméter alapterületű épületet építenek meg.

Zajlik a környező ipari és közlekedési infrastruktúrát építése, amelynek keretében két új autópálya-leágazást építenek. Az északi, Józsa felőli leágazáson a gyár alapanyag ellátásának forgalma bonyolódik, a késztermék pedig nagyobbrészt a vasúti átrakónál távozik majd. A 354-es út végét meghosszabbítják a gyár bejáratáig, a 33-as utat pedig kétszer kétsávosítják. „A BMW-gyárnak gyakorlatilag három autópálya-lehajtója lesz” – emelte ki Póser Zoltán.

A 108-as vasúti vonalat bevezetik a gyár déli széléhez, ahol egy nagy kapacitású vasúti átrakót építenek kezdetben két, majd a fejlesztés második ütemében négy iparvágánnyal. Az, hogy külső szolgáltatásként viszik be az iparvágányt a gyár területére, a BMW-nek nagy rugalmasságot ad, minthogy nem szeli ketté a gyárt területét iparvágány, így nem akadályozza a további fejlesztéseket. A vasúti átrakó másik oldalán egy kamionparkolót terveznek a város és a cég együttműködésében, továbbá hosszútávon plusz vasútmegállót építenének és villamosítanák a 108-as vasútvonalat, így megoldva a gyárban dolgozók közlekedését.

A BMW-gyár építési munkálatain és a kapcsolódó infrastrukturális fejlesztéseken az idei évtől kezdődően három éven át mintegy hatezer ember fog dolgozni, ebből 3500-4000-en a gyár területén és körülbelül kétezren az út- és vízelvezetési munkákon – mondta Póser Zoltán, kiemelve, hogy mindez komoly üzleti lehetőséget jelent a környező vállalkozásoknak a különböző szolgáltatások biztosítása – így elsősorban a lakhatás, az étkeztetés vagy a fuvarozás terén.