Mire készül a hatalmas autógyártó?

A törés jelei mutatkoznak a Volkswagen AG és a Suzuki Motor Corp között kialakult együttműködésben.

A Volkswagen csaknem 20 százalékos részesedést vásárolt a Suzuki autógyárban 2,5 milliárd dollárért még 2009 decemberében, ami a technológiacsere kilátásai miatt pozitív fogadtatásra talált szakértői körökben. Az együttműködés a Volkswagen számára a Suzuki kompakt autótechnológiáját tette hozzáférhetővé, míg a Suzuki számára a Volkswagen hibridtechnológiája és más fejlett technológiai eredményei váltak elérhetővé. A kölcsönös nyitás óta azonban már több mint 18 hónap telt el látható eredmények nélkül. A Suzuki ügyvezető alelnöke, Yasuhito Harayama ezt a Volkswagen magatartásának tulajdonította, mondván, erőfölénnyel igyekszik befolyásolni a Suzuki vezetőségének munkáját.

„Már az együttműködés kezdetén világossá tettük, hogy nem áll szándékunkban beolvadni a Volkswagenbe, és meg fogjuk őrizni függetlenségünket – jelentette ki Yasuhito Harayama újságíróknak hétfőn Tokióban. – Úgy látjuk, vissza kell térnünk a kiindulópontra, még a részesedési arány tekintetében is. Függetlenségünk, egyenlőségünk elismerése a partneri kapcsolatban előfeltétele bármely konkrét lépésnek az együttműködésben.”

Téves következtetésre jutott a cég

A múlt év második fele óta a Volkswagen számos jelét adta annak, hogy ellenőrzése alá kívánja vonni a negyedik legnagyobb japán autógyártót. Az ügyvezető alelnök szavai a konszern elnöke, Osamu Suzuki a Nikkei gazdasági lap online kiadásában is idézett blogbejegyzését visszhangozzák. „A két vállalat hatalmas méretbeli különbségéből a Volkswagen idővel arra a téves következtetésre jutott, hogy megszerezte az ellenőrzést a Suzuki felett” – fogalmazott a Suzuki szókimondóként ismert 81 éves elnöke. „A Suzuki semmit sem talált a Volkswagen technológiái között, amit azonnal hasznosíthatott volna” – írja az elnök blogjában. Csípős megfogalmazásban „megkönnyebbülésének” is hangot adott amiatt, hogy a Volkswagen a hírek szerint a Suzuki technológiai segítsége nélkül is eredményt ért el egy dél-amerikai és indiai piacra szánt olcsó modell kifejlesztésében. Yasuhito Harayama hétfői nyilatkozatában hangsúlyozta, hogy több jelentkező is van egyenlő felek között kialakítandó együttműködésre a Suzukival, és a legkülönbözőbb vállalatok széles körével folytatják gyártási együttműködési kapcsolatok kialakítását, miközben a Volkswagennel folytatott együttműködést „jegelik” mindaddig, amíg sikerül visszaállítani az eredeti szándéknak megfelelő helyzetet. „Jelenleg semmiféle konkrét közös fejlesztési projekt nincs folyamatban” – mondta Harayama.

A Suzuki a múlt hónapban jelentette be 1,6 literes dízelmotorok vásárlását az olasz Fiat konszerntől egy Magyarországon gyártani tervezett modell számára, ami Harayama szerint ékes bizonyítéka annak, hogy a Suzuki jól elboldogul a Volkswagen nélkül is.