Magyarországi villamosgyártásra készül a Bombardier MÁV Kft.

A terv azon alapul, hogy mivel amúgy is a kft-nél készül a Bombardier jármű legkomplikáltabb része, vagyis az alváz, már „csak” valamelyik meglévő típus licencét kellene Dunakeszire hozni – írja a Világgazdaság.

A társaság megkezdte a puhatolózó tárgyalásokat. Ismert például, hogy a debreceni és a miskolci villamostender sem jutott el a megrendelésig. „Komoly előrelépés lenne, ha kormányzati döntés alapján egységes villamostípusra új pályázatot írnának ki” – mondta a lapnak a kft. ügyvezető igazgatója. Schwartzné Lovász Beáta már megkezdte a cég kanadai anyavállalatának a meggyőzését is, az első visszajelzések mindenhonnan kedvezőek.

Három éve napirenden van legalább 50 intercity (IC) felújítására szóló megrendelés is azt követően, hogy a kft leszállított a MÁV Startnak tíz harmadik generációs felújított intercitykocsit. Az IC megrendelése terén annak ellenére nem történt előrelépés, hogy a vasútért felelős hazai vezetők rendre e fejlesztés szükségességét hangsúlyozzák.
Viszont terítéken van a Bombardier által szállított tíz Talent motorvonat lejáró karbantartási szerződésének a megújítása, erre a MÁV legkésőbb márciusban kiírja a pályázatot. Az igazgató úgy látja, cége lenne a legjobb karbantartó, jobb, mint bármely más pályázó. A tíz vonatból egyébként az, amelyik a MÁV utasforgalmi próbaüzeme alatt kisiklott, s amelyet a Bombardier MÁV azóta megjavított, a Dunakeszin lévő bázison várakozik. Számít végül a társaság az anyacége által a MÁV-nak szállított TRAXX mozdonyok karbantartására vonatkozó megbízására is, de itt még híre sincs a tendernek. A mozdonyok próbaüzeme és engedélyeztetése a MÁV-nál folyik.

Tavaly a MÁV igazgatósági ülésén felmerült, hogy az állami vasúttársaság megválna a kft-ben lévő 25 százalékos érdekeltségétől, de végül minden maradt a régiben. Schwartzné Lovász Beáta szerint érthető, ha a MÁV nem akar kiszállni a kft-ből, amelyből az elmúlt hat évben is jelentős osztalékot tudott kivenni. Az igazgató ugyanakkor úgy látja, éppen azért, mert a MÁV tulajdonos a kft-ben, fő vevőjének is a MÁV-nak kellene lenni. Ésszerű lenne, ha cége ezért a MÁV-val a meglévőnél szorosabb stratégiai partnerkapcsolatot alakíthatna ki.