Nőnek a teherautók behajtási díjai Budapesten
Új teherforgalmi rendeletet alkotott a Fővárosi Közgyűlés szerdai, rendkívüli ülésén. Ennek értelmében átlagosan 4 százalékkal emelik a behajtási díjakat, bevezetik az engedélyek online kiadását, és átalakítják a kedvezményrendszert is.
Az új rendelet szerint január elejével bevezetik a teherforgalmi behajtási engedélyek online kiadását, mivel az igények elengedhetetlenné teszik a gyors ügyintézés lehetőségét. Ennek részeként fizikailag megszűnik a behajtási hozzájárulás, a továbbiakban az adatokat elektronikus úton tárolják, a járműveket rendszám alapján azonosítják. Az előterjesztő jelezte: a jelenlegi, papír alapú behajtási hozzájárulások ellenőrzése csak a jármű megállításával lehetséges, az ügyintézés pedig nyitvatartási időhöz kötött.
Az új rendeletben módosították a díjrendszert is: az elektronikus nyilvántartás bevezetése miatt egyszeri regisztrációs költséget kell fizetni, ez nettó 2 ezer forint. A hozzájárulások kiadásának költsége 2005 óta 1600 forint, ezt most 2 ezer forintra emelik, és bevezetik a sürgősségi díjat is, amely 3 ezer forint lesz.
Február elsejével megváltozik a behajtási díjstruktúra is, a mostani, össztömeg-kategóriánként lépcsősen emelkedő rendszert felváltja egy tonnánként emelkedő díjazást alkalmazó rendelet. Ebben a 2008-as árváltozás nem megfelelő súlyozását is javították, a könnyű tehergépjárművek esetében alig, a nehéz teherautók esetében erőteljesen emelték a behajtási díjakat, a kettő közötti kategóriában pedig csökkentették azokat. Összességében a díjváltozás átlagosan 4 százalék, az alapdíj nettó 138 forintra változik, mindebből a főváros 1,1 milliárdos bevétellel számol.
Szintén február elsejével változik a kedvezményrendszer is, amely az éves időtartamú hozzájárulások esetén 20 százalékos kedvezményt biztosít. A környezetvédelmi kategóriák után járó és az éjszakai kedvezményeket, a mikro- és kivállalkozások telephelykedvezményét is növelik, illetve bevezetik a behajtási díjak részletekben történő fizetését is.
A főváros kezdeményezi: teremtsék meg a kamerás ellenőrzési rendszer jogi és tárgyi feltételeit annak érdekében, hogy a forgalom ellenőrzése január elsejétől megbízhatóan működjön. Emellett kezdeményezik, hogy a behajtási díjakat be nem fizető járműveket a parkoláshoz hasonlóan pótdíj befizetésére kötelezhessék, az ellenőrzéseket pedig a rendőrség és a közterület-felügyelet mellett az engedély kiadója is elvégezhesse.