Hamarosan épülhet a “székely” reptér

Már csak a banki jóváhagyás kell a közel 80 millió eurós kölcsön folyósításáról szóló hitelszerződéshez, és elkezdődhetnek a Brassó melletti Vidombákon (Ghimbav) a nemzetközi repülőtér építési munkálatai.

A légikikötő hiteligényéről az elmúlt héten Bécsben tárgyaltak a Brassó megyei közgyűlés vezetői, az Erste Bank technikai és gazdasági vezetői pedig már rá is bólintottak a kölcsön folyósítására, a hitelszerződés így csupán a felső vezetés aláírására vár. Vidombák az egyik székelyföldi megye, Kovászna szinte bármelyik településéről egy óra alatt megközelíthető, és a másik székelyföldi megye, Hargita településhez is közelebb esik, mint a nemzetközi repülőtérrel már rendelkező Marosvásárhely.

A bukaresti Otopeni után Románia második legnagyobb repülőterének szánt légikikötő építését a kanadai Intelcan cégcsoport fogja elvégezni. A cég képviselői vállalták, hogy az általában 30 hónapos építkezést rendkívül feszes ütemben, 18 hónap alatt elvégzik. A munkálatokat az is sürgeti, hogy legtöbb négy és fél év múlva működnie kell a repülőtérnek, mivel ellenkező esetben az egyik földterület a megyei önkormányzat tulajdonából visszaszáll az államéba. A 2007-ben létrehozott Brassó-Vidombák Nemzetközi Repülőtér Részvénytársaságban alapítók Kovászna és Hargia megye önkormányzatai. Az Intelcan 7 millió (196 millió forint) euró készpénzzel vesz részt az építkezésben, Brassó megye önkormányzata pedig 14 millió eurós kölcsönt vett fel a Román Kereskedelmi Banktól, hogy a repülőtér építésében a rá eső önrészt fedezni tudja. Ebből az összegből 1,5 millió euró még az idén lehívható. A vidombáki légikikötő építésével járó költségeket a megvalósíthatósági tanulmány valamivel több mint 100 millió euróra (2,8 milliárd forint) becsüli. Megépülése után a tervek szerint a repülőtéren évente kétmillió utas fordul majd meg.