Tarolnak Lidl-ék, szívnak a kisboltok

Egyetlen bolttípus mutat növekedést a hazai piacon az elmúlt évet tekintve: a szupermarketek, diszkontok növelték részesedésüket 2009-ben. Az élelmiszerek szegmenségben többek közt a sajt, ásványvíz, margarin, túró és jégkrém kiskereskedelmi eladása mennyiségben is, értékben is nőtt, de igazán nagyot az energiaital tarolt.

Az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalma értékben változatlanul mintegy 1 300 milliárd forint 2009. február-2010. januárban, az előző hasonló időszakkal összehasonlítva, a Nielsen piackutató vállalat által mért 90 termékcsoportból.

Értéket tekintve legalább 5 százalékot meghaladó mértékben emelkedett a legnagyobb forgalmú élelmiszerek közül például a margarin, táblás csokoládé (5-5 százalékkal), fűszer, zöldségkonzerv (8-8), valamint energia- és sportital (17) bolti eladása.
Ha a mennyiséget tekintjük, akkor a bolti eladásnál, 2009. február-2010. januárban mínusz 3 százalékot regisztrált a Nielsen, az előző hasonló időszakhoz képest. Viszont többet adtak el többek között sajtból (18 százalékkal), ásványvízből (5), tejfölből (6), étolajból (9) és túróból (7).
 
Az átlagok mögött sokféle különbség rejlik. Értékben is, mennyiségben is nőtt 2009. február-2010. januárban, az előző hasonló időszakhoz viszonyítva, például a sajt, ásványvíz, margarin, túró és jégkrém kiskereskedelmi eladása, a nagy forgalmú kategóriák közül.
 
Kiemelkedően emelkedett a bolti forgalom energia- és sportitalból, mennyiségben 26, értékben 17 százalékkal. Az energia- és sportital éves piacának mérete immár meghaladja a 12 milliárd forintot. Azon kívül igen pozitívan alakulnak a trendek például savanyú uborkánál és desszert szósznál.
 
Az élelmiszerek beszerzési helyei tovább koncentrálódtak. A főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres bolttípus piaci részesedése 32-ről 33 százalékra nőtt.
 
Az előretörés elsősorban a Lidl és az Aldi diszkontláncok előretörésének, illetve a Tesco kisebb boltjainak – Tesco expresszek és szupermarketek- köszönhető. Az 1 százalékpontot a hagyományos, legkisebb, 50 négyzetméteres és kisebb üzletektől vették el.
 
A hipermarket piaci részesedése stabilan 31 százalék, változatlan a 201-400, és a hagyományos 51-200 négyzetméteres boltok 9, illetve 18 százalékos mutatója.